Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

FORMATION OF JUNIOR STUDENT’S SPEECH CULTURE

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2019-2-6-12

Abstract

The aim of this article is to reveal the main issues of junior student’s speech culture. The authors analyzed the philosophical, culturological, sociological and psycho-pedagogical literature, arranged communicative characteristics of speech culture, as well as the main parameters of speech culture. On the basis of this parameters the system of different tasks, exercises for development of junior student’s speech culture is offered. Communicative characteristics of speech culture are defined; the notion of «speech culture» is defined. The system of different tasks, exercises for developing junior student’s speech culture is elaborated, the aim being to form skills for using junior students’ language resources. The main thesis and conclusions of the article can be applied in organizing the work for development of junior student’s speech culture, that means giving information and practice of speech patterns in different communicative situations, formation skills in normative, germane, ethic use of language resources for enriching junior student’s communicative ambiance.

About the Authors

V. A. Agafonova
Astrakhan State University
Russian Federation


L. A. Satarova
Astrakhan State University
Russian Federation


References

1. Автономова Н. С. Метафорика и понимание // Загадка человеческого понимания. М., 1991. С. 95-113.

2. Агафонова В. А., Сатарова Л. А. К вопросу о развитии культуры речи у школьников // Актуальные проблемы педагогики, психологии и профессионального образования: сборник статей. Астрахань, 2016. С. 8-10.

3. Виноградов В. В. Язык Пушкина. Пушкин и история русского литературного языка. М.; Л., 1935. 455 с.

4. Горобец Л. Н., Докшина Н. В. Сочинение-миниатюра как эффективное упражнение для развития речи учащихся и формирования предметных, коммуникативно-речевых и метапредметных умений // Гуманитарные исследования. 2017. №4. С. 173-178.

5. Кузнецова Е. Г. Развитие связной речи у детей младшего школьного возраста во внеурочной деятельности // Актуальные проблемы педагогики и профессионального образования: сборник статей. Астрахань, 2017. С. 36-38.

6. Нурмухамбетова М. С. Словарная работа на уроках русского языка и литературы // Актуальные проблемы педагогики и профессионального образования: сборник статей. Астрахань, 2014. С. 62-65.

7. Нуртазина Н. В., Шумилова Т. А. Проблемы духовно-нравственного воспитания обучающихся в работе учителя начальной школы // Актуальные проблемы педагогики, психологии и профессионального образования: сборник статей. Астрахань, 2016. С. 74-76.

8. Оганесян С. С. Культура речевого общения // Русский язык в школе. 1998. № 5. C. 89-92.

9. Подласый И. П. Педагогика начальной школы. М., 2001. 400 с.

10. Рождественский Ю. В. Принципы современной риторики / под ред. В. И. Аннушкина. М., 2003. 210 с.

11. Ткачева О. В. Развитие языковой личности в рамках ФГОС // Актуальные проблемы педагогики, психологии и профессионального образования: сборник статей. Астрахань, 2016. С. 97-98.


Review

Views: 150


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)