Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE USE OF THE CASE METHOD IN TRAINING STUDENTSOF PEDAGOGICAL UNIVERSITIES

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2019-1-62-70

Abstract

This article proposes approaches to the implementation of the case method as one of the leading methods of teaching when working with students of pedagogical universities. To achieve this goal, the analysis of scientific literature was carried out, which allowed to identify the possibilities, advantages and benefits of this method. The purpose of its application is also mentioned, as well as the examples of the cases classification. The article provides examples of training situations that can be the basis for the development of the cases. The examples of the cases given in the article are clearly structured, which allows us to see the possibility of using this method to control the competencies formation in such components of the teacher's work as the preparation and verification of tasks. Approaches to students’ evaluation of the cases solutions are proposed. The article is addressed to university professors.

About the Authors

D. Yu. Dobrotin
Federal Institute of Pedagogical Measurements
Russian Federation


I. N. Dobrotin
Institute for Strategy of Education Development of the Russian Academy of Education
Russian Federation


References

1. Гац И. Ю. Деятельностное формирование компетенций магистрантов педагогического образования // Aktualni pedagogika. 2017. № 1. С. 45-49.

2. Гац И. Ю. Образовательно-технологическая система учебных занятий в высшей школе. М., 2016. 192 с.

3. Добротин Д. Ю. Проблема подготовки учителей к контрольно-оценочной деятельности // Актуальные проблемы химического образования в средней и высшей школе: сборник научных статей / гл. ред. Е. Я. Аршанский. Витебск, 2016. С. 221-224.

4. Добротин Д. Ю., Добротина И. Н. Использование кейс-технологии для подготовки учителя к организации исследовательской деятельности младших школьников // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2015. № 4 (34). С. 47-53.

5. Добротин Д. Ю., Смирнова М. С., Рыжова Н. А., Нехлюдова М. В., Смирнова Т. М. Методика преподавания предмета «Окружающий мир»: учебник и практикум для академического бакалавриата / отв. ред. М. С. Смирнова. М., 2016. 308 с.

6. Секунова Н. А. Исследовательская работа «Как продлить жизнь срезанным цветам» [Электронный ресурс]. URL: https://for-teacher.ru/edu/nachalnye_klassy/doc-km49xc7.html (дата обращения: 09.11.2018).

7. Смирнова М. С. Кейс-технологии в преподавании естественнонаучных дисциплин: учебно-методическое пособие. М., 2018. 43 с.

8. Смирнова М. С. Совершенствование естественнонаучной подготовки будущих учителей начальной школы // Педагогический опыт: теория, методика, практика: сборник материалов Международной научно-практической конференции. Чебоксары, 2014. С. 124-125.

9. Dobrotina I. N., Erokhina E. L. Students information culture development in the process of cognitive activity // The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences (EpSBS). 2017. P. 243-249.


Review

Views: 108


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)