Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

EDUCATIVE POTENTIAL OF THE SUBJECT “FOREIGN LANGUAGE” AT SENIOR GRADES OF A SECONDARY EDUCATIONAL ORGANIZATION

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2019-1-26-36

Abstract

The purpose of this article is to analyze the role of an educative component in teaching a foreign language at senior grades of school in Russia, including the way it is reflected in the normative documents of the Russian Federation. The article includes the examples of the tasks the main purpose of which is to activate the educative and developmental function of a foreign language as a subject at senior school. This stipulates for the practical importance of the article. The author analyzed the following documents: the Law on Education in the Russian Federation, FSES of secondary education and the Strategy for the Education Development in the Russian Federation for the period up to 2025. The analysis was aimed at disclosing the tasks on upbringing the coming generation in the framework of the educational system. Special attention is given to the aspects which are significant for the process of upbringing and which should be taken into consideration by foreign language teachers in senior grades of a secondary school. The age peculiarities of senior pupils are also considered. The article is addressed to foreign language teachers and heads of educational institutions.

About the Author

I. А. Basova
Moscow State Lomonosov University
Russian Federation


References

1. Борзова Е. В. Общая характеристика иноязычного личностно ориентированного образования на старшем этапе средней школы // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 50. С. 163-169.

2. Ветчинова М. Н. Теория и практика иноязычного образования в отечественной педагогике второй половины XIX - начала XX века: смена парадигм. Курск, 2009. 328 с.

3. Вяземский Е. Е., Синельников И. Ю. Основы проектирования воспитательного потенциала школьного социально-гуманитарного образования // Проблемы современного образования. 2014. № 5. C. 49-65.

4. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам: лингводидактика и методика: учебное пособие для студентов учреждений высшего образования. 8-е изд., испр. и доп. М., 2015. 363 с.

5. Гейхман Л. К., Клейман Э. И., Кушнина Л. В., Теплоухова Л. А. Воспитательный и развивающий потенциал современного иноязычного образования // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2011. № 24 (241). С. 55-63.

6. Коблева С. Я. Формирование ценностных ориентаций старшеклассников в процессе обучения иностранному языку: дис. … канд. пед. наук. Майкоп, 2006. 209 с.

7. Колонтаевская Т. В. Педагогическая поддержка личностного саморазвития студентов в процессе изучения иностранного языка: дис. … канд. пед. наук. Хабаровск, 2002. 202 с.

8. Кустова С. В. Активизация профессионального самоопределения старшеклассников средствами иностранного языка: дис. … канд. пед. наук. Барнаул, 2004. 197 с.

9. Нечаев М. П. Методологические подходы к разрешению проблемы создания и развития воспитательной среды общеобразовательной организации // Гаудеамус: психолого-педагогический журнал. 2016. Т. 15. № 3. С. 9-23.

10. Пассов Е. И. Программа-концепция коммуникативного иноязычного образования: концепция развития индивидуальности в диалоге культур. 10-11 кл.: учебник. М., 2000. 172 с.

11. Сафонова В. В. Социокультурный подход к обучению иностранному языку как специальности: дис.. д-ра пед. наук. М., 1992. 528 с.

12. Синельников И. Ю. Индивидуализация непрерывного образования учителей в целях обеспечения нового качества воспитательной деятельности школы // Непрерывное образование педагогов в современных условиях: опыт и перспективы: сб. материалов Международной научно-практической конференции, 22-23 апреля 2014 г. М., 2014. C. 191-195.


Review

Views: 101


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)