Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

FORMING JUNIOR SCHOOLCHILDREN’S QUALITIESOF A MAN OF CULTURE IN THE INCLUSIVE ENVIRONMENTOF SECONDARY SCHOOL

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2019-1-19-25

Abstract

The aim of the article is to reveal the main issues of the formation of a man of culture qualities in the inclusive environment of a secondary education institution. The authors analyzed the philosophical, culturological, sociological and psycho-pedagogical literature, developed criteria and indicators for revealing the initial level of the formation of the qualities of a man of culture in younger schoolchildren. Effective ways of realization of inclusive education are defined; the inclusive environment of the secondary educational institution is considered as a condition for the formation of the qualities of a man of culture in younger schoolchildren; the notion of "a man of culture"; a set of criteria and indicators of the qualities of junior schoolchildren's culture (cognitive, motivational, value, personal) are defined. The main provisions and conclusions of the article can be used to organize the inclusion of children into the joint activities (educational, artistic, creative, project, etc.) on the basis of subject-subject relationships within inclusive education.

About the Authors

V. A. Agafonova
Astrakhan State University
Russian Federation


L. A. Satarova
Astrakhan State University
Russian Federation


References

1. Курбангалиева Ю. Ю. Качественное развитие речевых умений детей на базе требований государственного стандарта // Актуальные проблемы педагогики и профессионального образования: сборник статей. 2014. Вып. 3. С. 219-222.

2. Малышевский А. Ф. Мир человека: пособие для учителя. М., 1995. 192 с.

3. Мукашева С. Х. Неблагополучная семья как объект социальной работы // Актуальные проблемы педагогики и профессионального образования: сборник статей. 2017. Вып. 12. С. 366-369.

4. Никольская О. С., Малофеев Н. С., Кукушкина О. И. Концепция Специального Федерального государственного стандарта для детей с ограниченными возможностями здоровья. М., 2013. 42 с.

5. Овчаренко Е. Р. Педагогические условия развития эмпатии у детей 5-7 лет // Начальная школа плюс до и после. 2003. № 10. С. 11-15.

6. Сатарова Л. А. Пути включения в социум детей с ограниченными возможностями здоровья//Гуманитарные исследования. 2017. № 2 (62). С. 76-80.

7. Сатарова Л. А. Развитие мелкой моторки у слабовидящих детей на основе педагогики Монтессори // Актуальные проблемы педагогики и профессионального образования: сборник статей. 2016. Вып. 10. С. 264-268.

8. Семенов В. В. Философия: итог тысячелетий. Философская психология. Пущино, 2000. 64 с. DOI: 10.18454/IRJ.2015.0001

9. Щетинкина Л. В. Совершенствование качества современного урока через инновационную деятельность в начальной школе // Актуальные проблемы педагогики и профессионального образования. 2017. Вып. 12. С. 96-99.

10. Florian L., Pullin D. Defining difference: a comparative perspective on legal and policy issues in education reform and special educational needs // M. McLaughlin, M. Rouse eds. Special Education and School Reform in the United States and Britain. London, New York, 2000, pp. 11-38.


Review

Views: 80


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)