Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

TEACHING A FOREIGN LANGUAGE: INDEPENDENT WORK AS STUDENTS' COGNITIVE ACTIVITY ORGANIZING FORM

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2022-1-101-114

Abstract

Relevance. The relevance of the article lies in the fact that it presents a mutually connected system of a teacher’s and students’ activities aimed at increasing the students’ motivation to independent cognitive activity in the foreign language learning process. Goal. To develop a scientifically based system for students’ independent work organizing in the foreign language learning process at the non-linguistic university. To solve this problem the independent work principles are analyzed, the main readiness levels for independent work are determined. The authors propose an optimal set of exercises for different speech activity types to be applied in forming students' readiness for using an individualized strategy for mastering a foreign language. Procedure and methods. The research methods applied were: theoretical analysis of scientific publications; generalization of conceptual approaches to the students’ independent work activation when studying a foreign language; monitoring of students' educational activities in studying a foreign language. Scientific Novelty and/or theoretical and/or practical significance lies in the fact that the research results will allow to further develop the directions for the students' readiness for independent work enhancement when learning a foreign language, to solve the independence problem in educational activities on the foreign languages educational process planning basis, taking into account certain organizational forms and independent work types. Results. The authors of the article have arrived at the conclusion that an integrated approach is necessary to activate the students’ independent cognitive activity, which will contribute to the improvement of foreign languages teaching process. The task of a foreign language teacher at the non-linguistic university is to develop students' strategies for mastering a foreign language and independent educational activity methods in the information and interactive pedagogical technologies attracting conditions to the cognition process forming self-organization and self-learning skills. To solve the problem of successful forming students' readiness for cognitive activity independent organization when learning a foreign language at the non-linguistic university, it is necessary to organize proper interaction between the teacher and students. Conclusions. Since the requirements for the educational process quality in foreign languages have increased at present, students’ independent cognitive activity being its important component, the authors of the article arrived at the conclusion that organizing independent work on learning a foreign language and developing a bank of tasks in accordance with the level of students' readiness for independent work should be implemented in the way motivating students to learn a foreign language and to make decisions in their future professional activity.

About the Authors

Boris G. Soldatov
Don State Technical University
Russian Federation


Natalia V. Soldatova
Russian Customs Academy, Rostov Branch
Russian Federation


References

1. Алексеев Н. Г. Проектный подход к формированию рефлексивного мышления в образовании и управлении // Рефлексивно-организационные проблемы формирования мышления и личности в управлении и образовании / под ред. И. Н. Семеновой, Т. Г. Болдиной. Москва: Институт рефлексивной психологии творчества и гуманизации образования, 2003. С. 50-64.

2. Аракелова А. Р., Багиян А. Ю. Особенности использования аутентичных материалов в преподавании иностранного языка и формировании профессиональной идентичности студентов // Профессиональные вопросы лингвистики и методики. 2019. № 12. С. 134-140.

3. Артамонова И. Н. Развитие познавательной самостоятельности студентов как обязательное условие дистанционного обучения // Организация самостоятельной работы студентов по иностранным языкам. 2020. № 3. С. 5-8.

4. Бакашева А. Б., Гамидов Л. Ш. Формирование готовности студентов к самообразованию с использованием дистанционных технологий // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 6 (79). С. 323-325.

5. Белякова И. В., Кожушкова Н. В. Самостоятельная работа как ведущая форма организации учебно-познавательной деятельности учащихся на уроке // Научные труды SWorld. 2017. Т. 6. № 1. С. 86-88.

6. Болотский А. А. Формирование познавательной самостоятельности студентов как психолого-педагогическая проблема // Молодой учёный. 2016. № 12. С. 824-827.

7. Гуменюк В. В. Условия эффективности и особенности организации самостоятельной работы студентов // Наука и образование: новое время. 2016. № 2 (13). С. 151-155.

8. Дубских А. И. Некоторые аспекты самостоятельной работы в различных формах обучения // Организация самостоятельной работы студентов по иностранным языкам. 2020. № 3. С. 40-43.

9. Завьялова М. С. Самореализация личности в условиях организации обучения иностранному языку // Учёные записки Университета им. П. Ф. Лесгафта. 2017. № 11 (153). С. 76-81.

10. Кузнецова Т. Г. Самостоятельная работа как фактор повышения эффективности обучения иностранному языку // Организация самостоятельной работы студентов по иностранным языкам. 2020. № 3. С. 106-110.

11. Ляшенко М. С., Трушкова Д. Е. Using social networking for independent students’ activity in English learning // Организация самостоятельной работы студентов по иностранным языкам. 2019. № 2. С. 89-94.

12. Могилевич Б. Р. Познавательные и учебные компоненты самостоятельной деятельности студента // Организация самостоятельной работы студентов по иностранным языкам. 2020. № 3. С. 140-144.

13. Новикова О. Н., Калугина Ю. В. Организация самостоятельной работы обучающихся по языковым дисциплинам в аграрном вузе // Pedagogy and Modern Education: материалы научно-практической конференции / Варшава, 19 ноября 2019 г. Pedagogy and modern education. С. 17-27.

14. Пичугина В. К., Сериков В. В. Гуманитарная парадигма как перспектива преодоления методологического кризиса в педагогике // Педагогика. 2016. № 1. С. 19-29.

15. Самсонова Н. И. Самостоятельная работа при обучении иностранному языку // Молодой учёный. 2016. № 7. С. 706-708.

16. Солдатов Б. Г., Солдатова Н. В. Факторы формирования познавательной самостоятельности студентов в процессе изучения иностранных языков // Академический Вестник Ростовского филиала Российской таможенной академии. 2018. № 3 (32). С. 120-125.

17. Солдатов Б. Г., Солдатова Н. В. К вопросу об интеграции лингвистических и профессиональных навыков студентов неязыковых вузов // Балтийский гуманитарный журнал. 2020. Т. 9. № 3 (32). С. 329-331.

18. Федосеева Л. А. Концепция педагогического воспитания Е. В. Бондаревской // Современные научные исследования и инновации. 2019. № 8 [Электронный ресурс]. URL: https://web.snauka.ru/issues/2019/08/90119 (дата обращения: 08.06.2021).

19. Якиманская И. С. Изучение личности ученика в образовательном процессе // Теоретическая и экспериментальная психология. 2010. Т. 3. № 1. С. 19-29.

20. Reinders H. Towards a classroom pedagogy for learner autonomy: A framework of independent language learning skills // Australian Journal of Teacher Education, №35 (5). P. 39-55.


Review

Views: 308


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)