Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

SOCIAL INTERACTION OF OLDER PRESCHOOLERS AS A VALUEAND A PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PROBLEM

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2022-1-71-81

Abstract

Relevance. The formation of social interaction of older preschoolers is an urgent problem, since the degree of formation of communicative abilities affects not only the effectiveness of teaching children, but also the process of their socialization and personality development as a whole. Goal. To analyze the concept of "interaction" and to present a system of measures aimed at the development of social interaction of older preschool children. Procedure and methods. The main content of the study is the analysis of the concept of "interaction" from the point of view of various sciences - pedagogy, psychology, sociology, philosophy. The article provides an analysis of the views of researchers on the issues of social interaction of older preschoolers, as well as a system of measures aimed at the development of social interaction of older preschool children. Scientific novelty and/or theoretical and/or practical significance lie in generalizing theoretical material on the issues of social interaction of older preschoolers. The author summarizes the material on the topic under study, presents games for the development of older preschoolers’ social interaction. The practical part of the study can be used in the work of teachers of preschool educational institutions. Results. The analysis revealed the features of older preschoolers’ social interaction, which are characterized by serious difficulties. The author presented the developed system of events, including games aimed at the development of social interaction of older preschool children. Conclusions. A system of events with the use of special games that ensure the development of social interaction of older preschoolers has been developed and introduced into the practice of a preschool educational institution.

About the Author

Natalya A. Lebedeva
Southern Federal University
Russian Federation


References

1. Божович Л. И. Избранные психологические труды: проблемы формирования личности. Москва: Академия педагогических и социальных наук, 1997. 352 с.

2. Восприятие и действие / А. В. Запорожец, Л. А. Венгер, В. П. Зинченко, А. Г. Рузская; под ред. А. В. Запорожца. Москва: Просвещение, 1967. 323 с.

3. Леванова Е. А., Пушкарева Т. В. Профессиональная готовность к практической деятельности педагога как залог конкурентоспособности специалиста // Вестник Воронежского государственного технического университета. 2016. Т. 10. № 3-2. С. 148-150.

4. Лисина М. И. Общение, личность и психика ребёнка. Москва: Институт практической психологии, 1997. 384 с.

5. Нестеренок А. С. Благоприятный социально-психологический климат в детских коллективах // Актуальные направления научных исследований: от теории к практике. 2015. № 2 (4). С. 102-104.

6. Развитие общения дошкольников со сверстниками / М. И. Лисина, А. Г. Рузская, Н. Н. Авдеева, В. С. Мухина; под ред. А. Г. Рузской. Москва: Педагогика, 1989. 215 с.

7. Серякова С. Б., Леванова Е. А. Социально-педагогическая компетентность специалиста социальной сферы - теоретические положения и направления исследования // Педагогика и психология образования. 2016. № 3. С. 76-84.

8. Скрипкина Н. В. Ценностные аспекты социально-психологического взаимодействия педагогов с детьми // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2016. № 1 (166). С. 22-26.

9. Сорокин П. А. Система социологии. Москва: Астрель, 2008. 1003 с.

10. Цибульникова В. Е., Верейкина С. Н. Роль семьи и школы в формировании ценности социального здоровья личности // Перспективы развития отечественного образования: приоритеты и решения: сборник статей восьмых Всероссийских Шамовских педагогических чтений научной школы Управления образовательными системами / Москва, 22 января 2016 г. / отв. ред. С. Г. Воровщиков, О. А. Шклярова. Москва: 5 за знания, 2016. С. 205-208.


Review

Views: 93


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)