Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

FORMATION OF FUTURE TEACHERS' COMPETENCIES OF ETHNIC IDENTIFICATION OF STUDENTS IN THE CHANGING AXIOSPHEREOF MODERN UNIVERSITY

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2022-1-47-57

Abstract

Relevance. Modern multiculturalism of the world and education determines changes in the axiosphere of modern university education - the guarantor of classical university Knowledge and Science (as part of Culture) - in the context of globalization, digitalization, and political multipolarity. Goal. To reveal the essence and features of university students’ ethnic identification and to determine the axiological guidelines of modern university education. Procedure and methods. In the course of the study, the following methods were used: analysis, generalization and systematization; introspection, observation, generalization of independent characteristics; modeling, interpretation of the obtained data. Scientific novelty and/or theoretical and/or practical significance. The results of the study contribute to the development of the axiological foundations of vocational education, theoretical ideas about the ethnic identification of a school student in the educational process of higher education. They also expand knowledge about the features of education in a multi-ethnic environment of basic school education. The tasks of the priority formation of culture-centered education, their value filling with stable landmarks of ethnoculture are determined. The practice-oriented nature of the educational process determines the features of the gradual formation of the student's ethnic identity at all stages of his education, personal development through the development of individual educational potential of personal qualities (duty, patriotism, mutual assistance, citizenship, cooperation). Results. On the basis of culturological, competence-based, systemic, system-activity and research approaches, changes in the axiological guidelines of modern university education are revealed, the features of pedagogical management of the processes of ethnic identification of a student's personality in an educational organization are revealed; activity in the structure of professional competencies of an emerging teacher is characterized and presented as an educational process with a specific goal, content, specifics, technologies and conditions for practical implementation. Conclusions. The value framework of modern university education includes the strategic priorities of traditional ethno-cultural determinants; value groups and focuses of behavior and ccross-cultural interaction in cooperation and dialogue; broad understanding of personal responsibility and individual educational potential of personal qualities; variative potential and fanning of the development of the system of values and formed neoplasms of the personality in the educational organization.

About the Author

Marina I. Aldoshina
Orеl State University named after I. S. Turgenev
Russian Federation


References

1. Алдошина М. И. Формирование этноэстетической культуры студентов в образовательном процессе университета (на материале подготовки специалистов социального и гуманитарного профилей): дис. … д-ра пед. наук. Орёл, 2009. 444 с.

2. Алдошина М. И. Культуротворческий аспект современного образования // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2016. № 4. С. 19-23.

3. Вульфсон Б. Л. Миграционные процессы в современном мире и образование // Педагогика. 2011. № 1. С. 103-109.

4. Джуринский А. Н. Поликультурное образование в многонациональном социуме. Москва: Юрайт, 2014. 257 с.

5. Джуринский А. Н. Зарождение высшего образования в Средневековом мире (научный обзор) // Отечественная и зарубежная педагогика. 2020. Т. 1. № 4 (69). С. 36-48.

6. Захаров И. В., Ляхович Е. С. Карл Ясперс: идея университета в ХХ веке // Alma mater. 1993. № 4. С. 21-22.

7. Иванов О. Б., Иванова С. В. Нравственно-гуманистический кризис в информационную эпоху // Ценности и смыслы. 2020. № 3 (67). С. 6-22.

8. Кларин М. В. Самостоятельная/домашняя учебная работа и перевёрнутое обучение в условиях пандемии // Домашняя учебная работа школьников: пути совершенствования: материалы Международной научно-практической конференции / Москва, 19 ноября 2020 г. / под ред. И. М. Осмоловской, И. В. Усковой. Москва: Институт стратегии развития образования Российской академии образования, 2020. С. 280-289.

9. Колесникова И. А. Развитие историко-педагогического познания в условиях «текучей современности» // Проблемы и перспективы развития современного образования в контексте его историко-педагогической интерпретации: сборник научных трудов Международной научно-практической конференции / Санкт-Петербург, 29-30 октября 2020 г. / под ред. М. В. Богословского, С. В. Куликовой. Волгоград: Волгоградская государственная академия последипломного образования, 2020. С. 15-23.

10. Кузьминов Я. И., Песков Д. Н. Дискуссия «Какое будущее ждёт университеты?» // Вопросы образования. 2017. № 3. С. 202-231.

11. Соловьева Е. Е., Попова С. И. Особенности формирования гражданской идентичности в процессе развития личности школьника // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия: Педагогика. Психология. 2020. № 58. С. 20-34.

12. Эриксон Э. Г. Идентичность: юность и кризис / пер. с англ. А. Д. Андреева. Москва: Флинта, 2006. 340 с.

13. Фромм Э. Здоровое общество / пер. Т. В. Банкетова. Москва: АСТ: Астрель, 2011. 446 с.

14. Шакурова М. В. Формирование идентичности современного ребёнка в контексте социокультурной ситуации развития // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия: Педагогика. Психология. 2016. № 2 (41). С. 15-26.


Review

Views: 124


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)