Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

DIGITALIZATION OF HIGHER ART EDUCATION AND CREATIONOF INTERACTIVE MUSEUMS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-4-152-160

Abstract

Aim is to reveal the results of increasing the volume of digital educational products in higher education and expanding the experience of interactive exhibition at specialized museums for art education quality improvement. Methodology. The article considers the process of implementing specialized state programs of digitalization of higher art education. In the research the methods of observation, interpretation of the results and analytical activity of the teacher of special disciplines and disciplines of the humanities cycle were used. Results. In the course of work a combination of the advantages of digital educational process was revealed during classes on various disciplines in some groups. At the same time, the need to provide the educational process with the results of teachers’ activities within an interactive museum. Research implications. The relevance of the study indicates an increase in the role of the digital educational product and the strengthening of the influence of interactive expositions for better art education.

About the Authors

S. M. Nizamutdinova
Moscow City Pedagogical University
Russian Federation


N. V. Mikhailov
Moscow Region State University
Russian Federation


E. Y. Chirkova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Ахметжанова Г. В., Юрьев А. В. Цифровые технологии в образовании // Балтийский гуманитарный журнал. 2018. № 3 (24). С. 334-336.

2. Галкина М. В., Ломов С. П. Проблемы содержания современного дизайн-образования // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2015. № 4. С. 94-99.

3. Гребенникова В. М., Новикова Т. В. К вопросу о цифровизации образования // Историческая и социально-образовательная мысль. 2019. № 5. С. 158-165.

4. Кувандикова Г. Г., Юлчиева З. Н., Хамрокулова Д. Ф. Использование мультимедийных технологий в учебном процессе // Наука и образование сегодня. 2018. № 3 (26). С. 52-54.

5. Михеев Р. Э. Роль интерактивного оборудования для музеев // Достижения науки и образования. 2018. № 11 (33). С. 16-18.

6. Певцова Е. А., Алешкова И. А. Принципы государственной молодёжной политики: тенденции и особенности развития // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Юриспруденция. 2020. № 3. С. 51-59.

7. Пирогланов Ш. Ш., Пашков Г. Н. Цифровизация в образовании: проблемный аспект в контексте глобальной трансформации // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 64-4. С. 155-158.

8. Соколов М. В., Соколова М. С. Профессиональная подготовка художника для производства на основе компетентностного подхода // Science Time. 2015. № 12 (24). С. 733-738.

9. Хайруллин Г. Т. О цифровизации образования // Глобус: психология и педагогика. 2020. № 3 (38). С. 4-7.

10. Цибульникова В. Е., Федорова Е. Н. Смыслосозидательный континуум профессиональной деятельности учителя // Казанский педагогический журнал. 2015. № 6-2. С. 275-279.

11. Ченцова О. В. Культурно-образовательное пространство музея как образовательный ресурс для системы высшего образования // Педагогика и просвещение. 2017. № 2. С. 29-39.

12. Четверова Е. А., Лапшова А. А., Салмин А. А. Перспективные мультимедийные технологии в образовании // Наука и образование сегодня. 2016. № 4 (5). С. 11-12.

13. Шокорова Л. В., Мамырина Н. С. Проблема соотношения ручного и компьютерного проектирования в обучении дизайнеров и художников декоративно-прикладного искусства // Научно-педагогическое обозрение. 2018. № 4 (22). С. 80-86.

14. Щетинина С. Ю. Современные мультимедийные технологии презентации произведений искусства // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2016. № 4 (24). С. 185-193.

15. Digital transformation in German higher education: student and teacher perceptions and usage of digital media / M. Bond, V. I. Marin, C. Dolch, S. Bedenlier, O. Zawacki-Richter // International journal of educational technology in higher education (электронный научный журнал). 2018. T. 15. № 48. URL: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/track/pdf/10.1186/s41239-018-0130-1.pdf (дата обращения: 21.10.2021).


Review

Views: 111


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)