Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

MATHEMATICAL DISTANT EDUCATION AT THE TECHNICAL UNIVERSITY

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-4-142-151

Abstract

Aim of this paper is to summarize the experience obtained during the transition of technical universities to distant learning, on the example of teaching mathematics. Methodology. The issues under consideration and analysis are the organization and performance of distant mathematical learning for technical university students. Results. The authors reveal specificities of distant learning, its methods and approaches, the role of teachers in the system of distant learning. A comparative analysis of materials of control tasks within traditional and distant learning methods is undertaken. Research implications. The specificities of composing home tasks for students, for holding seminar studies and lectures, and for taking exams are revealed. Significance of reliable information systems at the distant learning process is indicated, which should correspond to the means and technologies adopted in the social and professional environment of students.

About the Authors

E. A. Vlasova
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


V. S. Popov
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


O. V. Pugachev
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


References

1. Быков А. А., Киселева О. М. О применении элементов индивидуального обучения в дистанционной работе со студентами // Современные наукоёмкие технологии. 2020. № 9. С. 106-110.

2. Власова Е. А., Грибов А. Ф., Попов В. С. Принципы модульно-рейтинговой системы преподавания высшей математики // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Физика-математика. 2013. № 3. С. 93-99.

3. Захарова У. С., Танасенко К. И. МООК в высшем образовании // Вопросы образования. 2019. № 3. С. 176-198.

4. Лукьянов С. П., Кривова В. А. Развитие системы компьютерного тренинга в 2005-2006 учебном году // Труды СГУ. 2006. № 97. С. 104-114.

5. Мадеев Н. Е., Зилько В. Э. История развития дистанционного обучения // Молодой учёный. 2017. № 21 (155). С. 16-18.

6. Марчук Н. Ю. Психолого-педагогические особенности дистанционного обучения // Педагогическое образование в России. 2013. № 4. С. 75-85.

7. Нарбут Н. П., Алешковский И. А., Гаспаришвили А. Т. Вынужденное дистанционное обучение как стимул технологических изменений высшей школы России // Вестник РУДН. Серия: Социология. 2020. Т. 20. № 3. С. 611-621.

8. Семаева О. В. Дистанционное обучение в контексте современных реалий // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8. № 4. С. 5-11.

9. Шурухина Т. Н., Довгаль Г. В., Глухих Е. В. Анализ первых результатов перехода российского образования на дистанционные форматы в период мировой пандемии COVID-19 // Современные проблемы науки и образования (электронный научный журнал). 2020. № 6. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=30265 (дата обращения: 20.10.2021).

10. Barker E.Interactive Distance Learning Technologies for Rural and Small Schools: A Resource Guide. ERIC Mini-Review. New Mexico, 1989. 6 p.

11. Garrison D., Shale D. Mapping the Boundaries of Distance Education: Problems in Defining the Field // The American Journal of Distance Education. 1987. № 1 (1). P. 7-13.

12. Keegan D. On Defining Distance Education // Distance Education. 1980. № 1 (1). P. 13-26.

13. Keegan D. The Foundations of Distance Education. London: Croom Helm, 1986. 107 p.

14. Moore M., Kearsley G. Distance Education: A Systems View. Boston: Wadsworth Publishing Company, 1966. 384 p.


Review

Views: 89


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)