Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

IMPLEMENTATION OF SCIENTIFIC RESEARCH IN RUSSIAN UNIVERSITIES: CHALLENGES AND RESPONSES OF MODERN WORLD

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-4-119-128

Abstract

Aim is to describe the mechanisms for assessing and stimulating the scientific activity of universities using the example of the situation of specific universities in Russia and to depict the difficulties of implementing scientific research and steps to overcome them. Methodology. To achieve this goal the authors use statistical and comparative research methods. Results. The article provides an overview of the most significant state programs to support university science, and also describes the impact of the volume of scientific research on the image of the university in the global educational space. Research implications. At present, we can state that, on the one hand, there is an increase in the volume of scientific research at universities; on the other hand, mechanisms for their assessment and stimulation are emerging. The proposed research contributes to the theory of management and can be applied in practice to compile an assessment of the scientific activities of the university.

About the Authors

Y. N. Ebzeeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


N. M. Dugalich
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Ащеулова Н. А., Сорокин А. Н. Представляем исследовательский проект «Человеческое измерение трансформационных процессов в российских университетах: исторический опыт, тенденции и ответы на вызовы современности» (Москва, Санкт-Петербург, Томск, Тюмень) // Социология науки и технологий. 2020. № 11 (4). С. 69-76.

2. Балашов А. И., Хусаинова В. М. Проект «5-100»: погоня за глобальной конкурентоспособностью или инструмент перезагрузки национальной системы высшего образования? // Экономика и управление. 2016. № 10 (132). С. 79-86.

3. Болотов В. А., Мотова Г. Н., Наводнов В. Г. Глобальный агрегированный рейтинг вузов: российский след // Высшее образование в России. 2021. № 30 (3). С. 9-25. DOI: https://doi.org/10.31992/0869-3617-2021-30-3-9-25

4. Галынский В. М., Жук А. В. Рейтинг учреждений Scimago для оценки национальной системы образования и отдельного университета // Высшее образование в России. 2021. № 6. С. 35-46. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-6-35-46

5. Другова Е. А., Плешкевич И. Б., Климова Т. В. Трансформация кадровой политики российских университетов-участников Проекта 5-100: кейс НИЯУ МИФИ // Высшее образование в России. 2021. № 30 (6). С. 9-26. DOI: https://doi.org/10.31992/0869-3617-2021-30-6-9-26

6. Ключарев Г. А., Неверов А. В. Проект «5-100»: некоторые промежуточные итоги // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. 2018. № 18 (1). С. 100-116. DOI: 10.22363/2313-2272-2018-18-1-100-116

7. Манжула В. Г. Совершенствование нормативно-правовой базы проекта 5-100 в части оценки качества образования // Политика, государство и право (электронный научный журнал). 2015. № 10. URL: https://politika.snauka.ru/2015/10/3453 (дата обращения: 26.12.2021).

8. Назарова И. Б. Вызовы для российских университетов и преподавателей // Высшее образование в России. 2015. № 8-9. С. 61-68.

9. Просвирина Н. В., Тихонов А. И. Анализ особенностей реализации инновационных моделей развития в вузах // Московский экономический журнал (электронный научный журнал). 2018. № 4. URL: https://qje.su (дата обращения: 26.12.2021).

10. Яловега И. Е., Еремина С. Л. Проект «5-100» и интеграции России в международное образовательное пространство // Вестник Томского государственного университета. Экономика. 2016. № 2 (34). С. 240-254. DOI: 10.17223/19988648/34/21


Review

Views: 122


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)