Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

OPEN CAS MAXIMA IN TEACHING TECHNICAL SCIENCES

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-4-52-59

Abstract

Aim of the article is to describe the experience of using computer mathematics system Maxima in teaching future power engineering bachelors. Methodology. The author analyzed the scientific literature on the use of information technology in the educational process. Programs have been developed for practical exercises in the discipline “General Energy” in the Maxima computer algebra system, designed for computer modeling of physical processes used in the production of electric and thermal energy. Results. The characteristic features of the Maxima computer algebra system as analytical and numerical solutions of math problems including analytical solutions of ODEs. A phased description of a program simulating 1-dimensional stationary heat transfer is presented. The text of a program written in Maxima language is given with detailed comments. Research implications are related to the practical experience of using computer modeling, which made it possible to point out CAS advantages that increase the quality of teaching.

About the Author

I. M. Slabzhennikova
Far Eastern State Technical Fisheries University
Russian Federation


References

1. Ваганова О. И., Булаева М. Н., Шагалова О. Г. Методы и технологии образования в условиях практико-ориентированного обучения // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8. № 1 (26). С. 289-292.

2. Гундырев В. Б., Королева Е. Н., Лосев В. В. Компьютерное моделирование и виртуальный эксперимент как средство формирования компетенций в процессе преподавания физики // Образование: теория, методология, опыт: монография / гл. ред. Ж. В. Мурзина. Чебоксары: Среда, 2019. С. 30-50.

3. Кадыркулова Н. К., Сеитов А. Б. Компьютерное моделирование физических процессов // Известия Ошского технологического университета. 2019. № 1. С. 85-88.

4. Крайнева С. В., Шефер О. Р., Лебедева Т. Н. Использование современных технологий и активных методов обучения в развитии компетенций студентов в обучении дисциплинам естественнонаучного цикла // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2019. № 4. С. 102-116.

5. Кучеренко Л. В., Слабженникова И. М. Компьютерное моделирование процесса распространения гребня волны цунами // Физическое образование в вузах. 2018. Т. 24. № 2. С. 144-152.

6. Скочилов П. Н., Фискинд Е. Э. О классификации видов применения ПК в физическом эксперименте // Физическое образование в вузах. 2014. Т. 20. № 1. С. 84-88.

7. Слабженникова И. М. Применение компьютерного моделирования в научно-исследовательской работе студентов первого курса // Физическое образование в вузах. 2019. Т. 25. № 3. С. 79-88.

8. Тимофеева Т. В., Тимофеев П. Г. Актуальные образовательные модели в современном высшем техническом образовании // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 3. С. 75-90.

9. Шарипов Б. Р. Роль информационно-технологического обеспечения образовательного процесса вуза // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8. № 3 (28). С. 305-308.

10. Biryukov S. V. Teaching Physics with DERIVE // The International DERIVE Journal. 1995. Vol. 2. № 2. P. 56-71.


Review

Views: 78


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)