Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

USING THE GLOGSTER EDUCATIONAL RESOURCE IN THE CONDITIONSOF THE “FLIPPED CLASS” PEDAGOGICAL CONCEPT

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-1-96-105

Abstract

Aim. The article considers the possibilities of using the educational resource Glogster in the conditions of the “flipped class” pedagogical model. The purpose of the article is to demonstrate the capabilities of this technology in the elaboration of the lessons at the university with the possibility not to lose the quality of education and students’ motivation in the conditions of distance learning, while actively forming professional and universal competencies. Methodology. The author studies and analyzes the work with the Gloster resource as a possible way to work with students studying a foreign language in high school. The article considers possible applications of glogs in the educational process when studying this discipline. Methods of observation and generalization of materials are applied. To achieve the goal of the study, scientific studies analysis and a survey of students were conducted. Methods of empirical research: observation, questioning, testing, interview, pedagogical experiment. Results. According to the results of the study it is recommended to use the Glogster educational resource when studying foreign languages at the University as an organic component of the distance learning system, as this type of independent work of students within the framework of educational autonomy allows them to carry out scientific and cognitive activities and lays the foundations of digital literacy. Analysis of foreign colleagues research has shown that the use of the Glogster educational platform develops the necessary universal competencies, such as communication skills, creativity and intellectual curiosity, critical and systems thinking, information and media skills, collaboration and interpersonal skills, identification, problem formulation and problem solution. Research implications. The author managed to prove the practical significance of using glogs in foreign language classes at the university, as this type of class work forms the ability to synthesize information, develops systemic and critical thinking, teaches to develop and implement students’ own projects, to distribute and organize their time.

About the Author

S. A. Smirnova
Kostroma State University
Russian Federation


References

1. Антонова Н. Л., Меренков А. В. Модель «перевёрнутого обучения» в системе высшей школы: проблемы и противоречия // Интеграция образования. 2018. Т. 22. № 2. С. 237-247.

2. Вылегжанина Е. А., Мальцева Н. Н. Использование информационно-коммуникативных технологий в образовательном процессе // Актуальные задачи педагогики: материалы VI Международной научной конференции, Чита, 20-23 января 2015 г. Чита, 2015. С. 4-6.

3. Гнутова И. И. От «перевёрнутого класса» к «перевёрнутому обучению»: эволюция концепции и её философские основания // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 5. С. 86-95. DOI: https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-3-86-95.

4. Евдокимова М. Г. Система обучения иностранным языкам на основе информационно-коммуникационной технологии: технический вуз, английский язык: дис. … докт. пед. наук. М., 2007. 671 с.

5. Елашкина Н. В. Формирование учебной компетенции в условиях дистанционного обучения студентов иноязычному общению: начальный этап языкового вуза: дис. …канд. пед. наук. Иркутск, 2006. 199 с.

6. Зайцева С. А. Система формирования информационной и коммуникационной компетентности будущих учителей начальных классов в педагогическом вузе: автореф. дис. … докт. пед. наук. Шуя, 2011. 45 с.

7. Квашнина О. С., Ажель Ю. П. Анализ педагогической модели «Перевёрнутый класс» в преподавании английского языка как иностранного в техническом вузе // Alma Mater (Вестник высшей школы). 2016. № 6. С. 108-112.

8. Новикова Н. Н. Проектная работа на занятиях по иностранному языку как важный шаг к учебной автономии // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2019. Т. 25. № 2. С. 163-167.

9. Смирнова С. А. К вопросу о преподавании иностранного языка в вузе согласно новому стандарту ФГОС 3++ // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2019. Т. 25. № 4. С. 205-209.

10. Тихонова Н. В. Технология «перевёрнутый класс» в вузе: потенциал и проблемы внедрения // Казанский педагогический журнал. 2018. № 2. С. 74-78.

11. Awada Ghada M., Abdallah Abir M. Effect of Using the Glogster Technological Model on Enhancing the Perceptions and Speaking Proficiency of Communication Skills Students [Электронный ресурс] // International Journal of Global Education. 2015. Vol. 4 (2). URL: https://www.researchgate.net/publication/276358249 (дата обращения: 13.08.2020).

12. Bedrule-Grigoruţă M., Rusu M. Considerations about E-learning Tools for Adult Education Procedia [Электронный ресурс] // Social and Behavioral Sciences. 2014. URL: https://www.researchgate.net/publication/264043862 (дата обращения: 16.08.2020).

13. Martinez-Alba Sh., Cruzado-Guerrero G., Pitcher J. Glogsters and Other Motivating Technology: A Multiple Case Study of English Learners // Reading Matrix: An International Online Journal. 2014. URL: https://www.learntechlib.org/p/155035 (дата обращения: 01.09.2020).


Review

Views: 95


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)