Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

CREATIVE CONTESTS AS MEANS OF MOTIVATING STUDENTS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-1-71-79

Abstract

Aim. To substantiate the use of the permanent form of organizing students’ professional creative activities at the university as a means of creating a competitive educational environment and increasing motivation for learning. Methodology. The author’s experience in organizing students’ creative professional association and involving them into the competitive creative activities Results. Analysis of the results of the student creative association showed that it can be used as a means to counteract the reduction of motivation for learning, increase both attendance and effectiveness of solving the problems of vocational education. Research implications. The author showed the role of organizing the students’ creative activities not as a means of identifying and developing professional abilities, but as a means to reduce the tendency to reduce motivation for getting vocational education. Key points of methodical approaches to organizing creative association of students have been formulated.

About the Author

D. A. Trishchenko
Belgorod University of Cooperation, Economics and Law
Russian Federation


References

1. Гаранян Н. Г., Низовцева А. А. Структура мотива достижения у студентов с разным уровнем перфекционизма [Электронный ресурс] // Психолого-педагогические исследования. 2012. № 1. URL: http://psyjournals.ru/psyedu_ru/2012/n1/50229.shtml (дата обращения: 09. 08. 2020).

2. Крушельницкая О. И., Полевая М. В. Формирование оптимальной мотивации к получению высшего образования // Человек и образование. 2018. № 1 (54). С. 11-16.

3. Крушельницкая О. И., Полевая М. В., Третьякова А. Н. Мотивация к получению высшего образования и её структура // Психолого-педагогические исследования. 2019. Т. 11. № 2. С. 43-57. DOI:10.17759/psyedu.2019110205.

4. Осипова Н. Г., Колодезная Г. В., Шевцов А. Н. О закономерностях и причинах отчислений в вузе и мотивации учебной деятельности студентов // Образование и наука. 2018. Т. 20. № 6. С. 158-182. DOI: 10.17853/1994-5639-2018-6-158-182.

5. Петухова И. А. Психология творчества: культурно-деятельностный подход // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия: Психология, педагогика, образование. 2017. № 4 (10). С. 24-39. DOI: 10.28995/2073-6398-2017-4-24-39.

6. Суханова Н. Т., Балунова С. А. Рефлексивно-креативный подход в подготовке студентов универсального бакалавриата // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 61-1. С. 303-307.

7. Тихомирова Т. С., Кочетков Н. В. Мотивация к обучению и личностная рефлексия: особенности и взаимосвязь у студентов вузов // Психологическая наука и образование. 2017. Т. 22. № 3. С. 53-62. DOI: 10.17759/pse.2017220306.

8. Устюжанинова Е. В. Мотивация студентов к обучению в вузе как к творческой деятельности: постановка проблемы, SWOT-анализ // ГосРег: Государственное регулирование общественных отношений: электронный научный журнал. 2016. № 1 (15). URL: http://gosreg.amchs.ru/pdffiles/15number/articles15/Ustyuzhaninova_15.pdf (дата обращения: 12.08.2020).

9. Rodríguez N. G., Alvarez, B. A. La motivación del alumnado a través de la satisfacción con la asignatura. Efecto sobre el rendimiento [Электронный ресурс] // Estudios sobre Educación. 2007. № 13. URL: https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/ 24311/20262 (дата обращения: 10.08.2020).

10. Shubina I., Kulakli A. Pervasive Learning and Technology Usage for Creativity Development in Education // International Journal of Emerging Technologies in Learning. 2019. Vol. 14. № 01. P. 95-109. DOI: 10.3991/ijet.v14i01.9067.


Review

Views: 85


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)