Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ESSAYS EVALUATING CRITERIA AS STUDENTS’ WRITING COMMUNICATIVE COMPETENCE DEVELOPMENT INDICATORS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-1-61-70

Abstract

Aim. The aim of the article is to identify the essay evaluation parameters as indicators of students’ writing communicative competence development. To assess essay format tests objectively, the authors proposed an optimal set of assessment criteria including linguistic competence sub-components, the essay structure, its content, vocabulary, grammar, spelling and punctuation. Methodology. The research methods applied were: scientific publications theoretical analysis; world testing organizations data generalization; monitoring students ‘ educational activities in the field of writing. Results. The authors of the article conclude that linguistic didactic testing of writing as a productive speech activity type is an effective means of objective control. To solve the foreign language writing proficiency level assessing problem successfully, it is necessary to determine the correct evaluation criteria. Research implications. The theoretical and practical significance of the article lies in the fact that the research results will promote further essays evaluating complex scales development.

About the Authors

B. G. Soldatov
Don State Technical University
Russian Federation


N. V. Soldatova
Russian Customs Academy, Rostov Branch
Russian Federation


References

1. Аванесов В. С. История возникновения тестов [Электронный ресурс]. URL: http://www.bim-bad.ru/docs/avanesov_tests_history.pdf (дата обращения: 29.06.2020).

2. Александров Е. П. Учебный текст: опыт дефиниции и классификации [Электронный ресурс]. URL: http://portalus.ru/ modules/pedagogics/rus_readme.php?subaction=showfull&id=1273044931&archive=&start_from=&ucat=& (дата обращения: 05.07.2020).

3. Балуян С. Р. Тест по письму в формате эссе // Язык и культура: межкультурная антропология: материалы Международной научной конференции, посвященной 50-летию кафедры русского языка для иностранных учащихся ЮФУ, 22-25 марта 2017 г. Ростов-на-Дону, 2017. С. 143-146.

4. Валеева Л. А., Сиразеева А. Ф., Морозова А. Ф. Развитие навыков академического письма у студентов неязыкового вуза // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 3. С. 45-53.

5. Воронова Л. С., Маевская А. Ю. Ключевые компетенции в структуре иноязычной коммуникативной компетенции // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2015. № 1. С. 80-85.

6. Галустян О. В. Методы и формы контроля сформированности иноязычной коммуникативной компетентности студентов неязыковых специальностей // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2013. № 1. С. 17-26.

7. Демидова О. М. Из опыта разработки курса «Академическое письмо»: универсальный подход // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2018. № 4 (32). С. 166-173.

8. Крундышев М. А. Оценка языковой компетенции (OPI) как определение уровня владения языком // Вопросы методики преподавания в вузе. 2015. № 4 (18). С. 110-115.

9. Монахова Е. Б. Уровневый подход к обучению иностранным языкам в вузе в рамках профессиональной подготовки // Молодой учёный. 2015. № 21. С. 805-807.

10. Островская Е. С., Вышегородцева О. В. Academic Writing: концепция и практика академического письма на английском языке // Высшее образование в России. 2013. № 7. С. 104-113.

11. Розанова Я. В. Роль академического письма в подготовке бакалавров неязыкового вуза // Молодой учёный. 2015. № 6. С. 674-677.

12. Смирнова Н. В. Академическая грамотность и письмо в вузе: от теории к практике // Высшее образование в России. 2015. № 6. C. 58-62.

13. Соболева О. С., Гусева Н. В. Тестирование как средство контроля и оценки знаний студентов неязыкового вуза // Педагогика и психология. 2014. Вып. 1. С. 71-75.

14. Солдатов Б. Г. Теория и практика лингводидактического тестирования: актуализация требований к составлению тестов // Язык и культура: межкультурная антропология: материалы Международной научной конференции, посвящённой 50-летию кафедры русского языка для иностранных учащихся ЮФУ, 22-25 марта 2017 г. Ростов-на-Дону, 2017. С. 151-158.

15. Солдатова Н. В. Лингводидактическое тестирование: письменная речь как особый объект контроля // Язык и культура: межкультурная антропология: материалы Международной научной конференции, посвящённой 50-летию кафедры русского языка для иностранных учащихся ЮФУ, 22-25 марта 2017 г. Ростов-на-Дону, 2017. С. 158-165.

16. Control of Competence Formation of Foreign Language Bachelor Students on the Basis of LMS Moodle / O. V. Ivanova, I. V. Kazantseva, A. L. Kolyago, M. A. Serebryakova, T. I. Zaburdaeva // Review of European Studies. 2015. Vol. 7. No. 8. P. 295-307. DOI: 10.5539/res.v7n8p.295.


Review

Views: 78


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)