Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

EXPERIMENTAL STUDY OF WRITING FEATURES IN CHILDREN WITH GENERAL SPEECH UNDERDEVELOPMENT OF LEVEL III IN THE CONDITIONS OF A TEACHING AND METHODOLOGICAL EDUCATIONAL CENTER

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-1-36-43

Abstract

Aim is to identify the features of writing in school-age children (8-9 year old) with General underdevelopment of speech level III. Methodology. The analysis of theoretical material on the problem of diagnosis of children with dysgraphia is performed. The research used the bibliographic (study of scientific literature on the problem), experimental (experiment, observations and conversations) and analytical methods. Results. The analysis showed what types of dysgraphia prevail in children aged 8-9 years with General underdevelopment of speech with level III. Research implications. Didactic games and exercises specially selected for the experiment and tested during the experimental study can be used in speech therapists’ practice in school educational institutions and institutions of additional education.

About the Authors

V. R. Ermakova
Educational and methodical educational center
Russian Federation


V. G. Kolyagina
Moscow Regional State University
Russian Federation


References

1. Ахутина Т. В., Иншакова О. Б. Нейропсихологическая диагностика, обследование письма и чтения младших школьников. Приложения: протоколы обследования. М., 2018. 48 с.

2. Золотухина Н. Н. Раннее выявление и профилактика нарушений письменной речи как фактора школьного неблагополучия у детей с ограниченными возможностями здоровья в дошкольном образовательном учреждении в условиях инклюзии // Современная психология и педагогика: проблемы и решения: сборник статей по материалам XXVIII международной научно-практической конференции. Новосибирск, 2019. Т. 11 (27). С. 7-12.

3. Иншакова О. Б., Назарова А. А. Методика выявления дизорфографии у младших школьников. М., 2016. 72 с.

4. Мазнева М. В. Работа по коррекции дисграфии у младших школьников // Образование и наука в России и за рубежом. 2017. № 5 (34). С. 70-71.

5. Прокопович А. И., Тихонова А. В., Дегальцева В. А. Что же такое дисграфия? // Научное сообщество студентов. Междисциплинарные исследования: сборник статей по материалам XIII Международной студенческой научно-практической конференции. Новосибирск, 2017. С. 151-156.

6. Старикова Е. В. Трудности обучения младших школьников. Диагностика и методы коррекции // Современная психология и педагогика: проблемы и решения: сборник статей по материалам XXVII международной научно-практической конференции. Т. 10 (26). Новосибирск, 2019. С. 28-31.


Review

Views: 116


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)