Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

The impact of the digital environment on students' academic performance

https://doi.org/10.18384/2949-4974-2024-3-150-163

Abstract

Aim. To determine the impact of the digital environment on the academic performance of college students. Due to the fact that significant changes are currently taking place in the field of information transmission and processing, and the XXI century is characterized by the rapid development of information technology where digitalization penetrates into all spheres of life, there is a rapid development of the digital environment in the field of education. As a result, the relevance of the research topic is raised, concerning new forms of interaction between the subjects of the educational process, the emergence of modern digital educational tools, their impact on diagnostics, indicators and learning effectiveness. In addition, the experience of researchers for whom the phenomenon of digitalization of education is of scientific interest is analyzed.

Methodology. Theoretical and methodological analysis of scientific literature, methods for calculating statistical indicators of the quality of education (academic performance and quality of knowledge), method of collecting and accumulating data, comparison, generalization, observation.

Results. Comparative analysis of academic performance indicators and quality of knowledge in the first and second semesters of the 2022-2023 academic year among first-year students of the State budgetary professional educational institution of the City of Moscow “Polytechnic college of N.N. Godovikova” showed a significant increase in results in the group where the author’s complex of interactive lessons was tested using selective digital educational tools in the general education discipline “Mathematics” compared to the group where this influence was not provided.

Theoretical and/or practical significance. The theoretical significance lies in determining the nature of the influence of the digital environment on academic performance through the development and testing of the author’s set of interactive lessons using digital educational tools in the general education discipline “Mathematics”. The practical significance lies in the fact that the results of the study can be used in further practical activities of educational organizations included in a set of measures to improve academic performance at different levels of education, and the digital educational technologies involved in the study are expanded and implemented in other areas of knowledge.

Conclusions. The study conducted among technical students showed that the introduction into the educational process of the experimental group of a developed set of interactive classes in the general education discipline “Mathematics”, including such digital educational tools as the educational platforms “LearningApps.org” and “Joyteka”, methods of using route sheets with QR codes included in them, a randomizer wheel, had a positive impact on learning outcomes. In the experimental group, dynamics can be seen in the indicators of academic performance and quality of knowledge in comparison with the initial results, as well as with the results obtained in the control group, where the learning process was carried out in a traditional form. Thus, the results of the study allow us to conclude that the digital environment has a positive impact on the academic performance of college students.

About the Authors

E. I. Gracheva
Federal University of Education
Russian Federation

Ekaterina I. Gracheva – postgraduate student of the Department of Pedagogy and Modern Educational Technologies 

ul. Radio, 10A, str. 2, Moscow, 105005



I. A. Tyutkova
Federal University of Education
Russian Federation

Irina A. Tyutkova – Dr. Sci. (Pedagogical Sciences), Prof. of the Department of Pedagogy and Modern Educational Technologies

ul. Radio, 10A, str. 2, Moscow, 105005



References

1. Бибалова С. А., Леонтьева А. В. Анализ опыта перехода на дистанционное обучение в системе вузовской подготовки в период пандемии (на примере ФГБОУ ВО «Майкопский государственный технологический университет» и ФГБОУ ВО «Адыгейский государственный университет») // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2021. Т. 13. № 4. С. 59-68.

2. Бурукина О. А. Формирование профессиональной коммуникативной личности в условиях цифровой среды / Образование и педагогика: современные тренды: монография / редкол.: Ж. В. Мурзина, О. Л. Богатырева. Чебоксары: ИД «Среда». 2020. С. 7-25.

3. Воробьева М. С., Павлова Е. А., Плотоненко Ю. А. Развитие информационной компетентности студентов в информационном пространстве вуза // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2020. № 4. С. 32-35.

4. Захарова И. Г., Карпов М. Г., Лобунцов Д. С. Информационно-аналитическая поддержка управления образовательным процессом с использованием данных цифрового следа студента // Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании. Материалы IV Международной научной конференции. В двух частях. Красноярск. 2020. С. 104-108.

5. Костина С. Н., Новикова О. Н. Как старшие подростки оценивают влияние цифровых технологий на учебную деятельность? // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2023. № 74. С. 190–205.

6. Кущева Н. Б., Терехова В. И. Современная цифровая образовательная среда в высшем образовании России // Проблемы современной экономики. 2018. №. 1 (65). С. 191-194.

7. Лазуренко С. Б. Коррекционно-педагогические технологии как средство профилактики школьной неуспешности обучающихся // Проблемы школьной неуспешности детей и пути ее преодоления. Книга для учителя / авт.-сост. В. С. Басюк. – Москва: Просвещение. 2024. С. 262-277, [2] c.: ил. – (Педагогический нон-фикшн).

8. Лобачева Г. В., Васин А. Н., Изнаиров Б. М. Электронный личный кабинет преподавателя, как инструмент управления образовательным процессом // Университетское управление: практика и анализ. 2018. Т. 22. № 2 (114). С. 116-125.

9. Микляева А. В., Безгодова С. А. Академическая успеваемость школьников с разным опытом цифровой социализации // Развитие личности в условиях цифровизации образования: от начальной к высшей школе. Материалы Всероссийской научной конференции с международным участием, приуроченной к 45-летию подготовки педагогических кадров для начальной школы в Елецком государственном университете им. И. А. Бунина. Елец, 15–16 октября 2020 года. Елец: Елецкий государственный университет им. И. А. Бунина. 2020. С. 167–172.

10. Мозговенко А. А. Цифровизация образования: проблемы и возможности / А. А. Мозговенко, А. В. Найдыш, Е. А. Окулова // Университетская наука. 2023. № 1(15). С. 186-189.

11. Разварина И. Н., Калачикова О. Н. Информационно-коммуникационные технологии. Влияние на познавательные процессы школьников // Society and Security Insights. 2020. Том 3. № 4. С. 148–163.

12. Родионова А. В. Модели организации образовательного процесса в цифровой образовательной среде Методические рекомендации по формированию цифровой образовательной среды в образовательной организации / Сост.: Смирнова Е. Н. СПб: ГБУ ДПО «СПбЦОКОиИТ», 2022. С. 53-56.

13. Ростовцева П. П., Гусева Н. В. Развитие творческого потенциала будущих экономистов с помощью современных технологий. Мир науки, культуры, образования 2021. № 1 (86). С. 316 – 318.

14. Смирнова Е. Н., Артемова Е. В. Методические рекомендации по организации образовательных мероприятий в цифровой образовательной среде // Методические рекомендации по формированию цифровой образовательной среды в образовательной организации / Сост.: Смирнова Е. Н. СПб: ГБУ ДПО «СПбЦОКОиИТ». 2022. С. 48-53.

15. Танцура Т. А. Особенности профессиональной деятельности педагога в условиях цифровой образовательной среды // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 4(89). С. 90-92.

16. Трудности и перспективы цифровой трансформации образования [Текст] / А. Ю. Уваров, Э. Гейбл, И. В. Дворецкая и др.; под ред. А. Ю. Уварова, И. Д. Фрумина; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики», Ин-т образования. М.: Изд. дом Высшей школы экономики. 2019. 343 с.

17. Якиманская И. С. Основы личностно ориентированного образования / И. С. Якиманская. М.: Лаборатория знаний, 2015. 220 с.

18. Якунин Ю. Ю., Погребников А. К. Персональная образовательная среда в системе управления институтом // Информатика и образование. 2017. №2. С. 55-60.

19. Arnold R. Natur als Vorbild. Selbstorganisation als Modell der Pädagogik. Frankfurt / Mail: VAS-Verlag für akademische Schriften. 1993.

20. Gunnars F. A large-scale systematic review relating behaviorism to research of digital technology in primary education // Computers and Education Open. 2021. № 2. Art. 100058.


Supplementary files

Review

Views: 200


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)