Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

WAYS OF CREATING A HOLISTIC PERCEPTION AMONG STUDENTSIN PAINTING CLASSES AT CHILDREN’S ART SCHOOL

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-1-30-35

Abstract

Aim. To identify ways of effective formation of holistic perception in painting in students of children’s art school. Methodology. Analysis and generalization of theoretical material on the problems of formation and development of color perception in students in painting classes has been carried out. The study used pedagogical observation of the educational process and synthesis of data obtained during practical activities. Results. Based on the results of the study, the author concluded that at the first stages of painting teaching, it is advisable to introduce into the educational process a theoretical course and special short-term exercises, which activate the process of formation of this perception, contribute to familiarization of pupils of children’s art school with technical peculiarities of color reproduction. In addition, the author believes that the productivity of forming a holistic perception in students at the initial stage of painting education will be significantly increased if gouache is used. Research implications. The study can serve for subsequent scientific developments of various issues of painting teaching methodology.

About the Authors

A. V. Belyaev
Institute of Arts of Novosibirsk State Pedagogical University
Russian Federation


O. V. Shalyapin
Institute of Arts of Novosibirsk State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Алексеев С. С. О колорите. М., 1974. 172 с.

2. Амирова Н. В. Проблема активизации развития живописного восприятия цвета учащихся художественной школы // В мире научных открытий. 2015. № 10. С. 54-60.

3. Башкатов И. А., Алексеева С. О. Преемственность академического подхода в обучении изобразительному искусству на первых этапах художественного образования // Искусство и образование. 2011. № 6. С. 118-131.

4. Башун И. И. Развитие цветовосприятия у учащихся 1-2 классов ДХШ на уроках живописи и композиции // Молодость. Интеллект. Инициатива: сборник статей по материалам V Международной научно-практической конференции студентов и магистрантов, Витебск, 21 апреля 2017 г. Витебск, 2017. С. 303-304.

5. Беляев А. В. Пути формирования целостного восприятия цвета в живописи у учащихся детской художественной школы // Философия образования. 2017. № 3. С. 130-137.

6. Бубнова М. В. Восприятие оттенков «юным художником» при работе цветом // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 2. С. 23-31.

7. Думская О. А. О формировании целостного цветового пространства в живописной композиции // Омский научный вестник. 2011. № 2 (96). С. 193-196.

8. Думская О. А. Развитие целостного живописного восприятия // Профессионально-художественное образование: история, теория, практика: материалы Всероссийской научно-практической конференции, посвященной 50-летию факультета искусств Омского государственного педагогического университета / под ред. Л. Г. Медведева. Омск, 2010. С. 45-48.

9. Иттен И. Искусство цвета. М., 2004. 22 с.

10. Лян Б. Образовательная программа по специальности «Акварельная живопись» в университете Циндао (КНР) // Искусство и диалог культур: сборник статей по материалам XIII Международной научно-практической конференции, Санкт-Петербург, 25 апреля 2019 г. СПб., 2019. С. 275-284.


Review

Views: 62


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)