Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PEDAGOGICAL SUPPORT OF WORK IN NATURE FOR PRESCHOOL CHILDREN IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF PRESCHOOL

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2021-1-14-29

Abstract

Aim. To determine the role and place of pedagogical support of labor in the nature of preschool children in the process of their environmental education in the educational process of a preschool organization on the basis of the results of a study reflecting the pedagogical conditions for supporting the labor activity of preschool children in the educational environment of preschool education. Methodology. The pedagogical experiment is performed in Moscow region kindergartens, as well as the preschoolers’ labor activities in nature are analyzed. Besides, the authors fulfilled the theoretical analysis of the empirical material (labour in nature phenomenon of preschoolers of a preschool educational organization), the results of the pedagogical experiment of preschooles, aimed at identifying the formation of their skills for carrying out at the ascertaining and control stages of the study. Pedagogical research methods are analysis, synthesis, pedagogical observation. Results. The statement about the need for pedagogical support of labor environmental assignments for preschool children is empirically verified. It is proved that labor in nature is the foundation of socialization and is a moral and ethical channel for the development of the personality of a preschooler. Research implications. It consists in the generalization of a significant array of pedagogical material on the pedagogical support of labor in the nature of preschool children, pedagogical data before and after the experiment, as well as in the presentation of pedagogically confirmed labor environmental orders for preschoolers in the educational environment of a kindergarten.

About the Authors

N. G. Panteleeva
Moscow Region State University
Russian Federation


O. V. Kobeleva
Moscow Region State University
Russian Federation


A. L. Tretyakov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Богуславская Т. Н. Вариативные формы и обеспечение доступности качественного дошкольного образования // Управление образованием: теория и практика. 2013. № 4. С. 19-27.

2. Богуславский М. В. В. А. Сухомлинский: уроки радости познания: монография. М., Тверь, 2005. 112 с.

3. Богуславский М. В., Богуславская Т. Н. Развитие теоретических основ содержания дошкольного и общешкольного образования (в отечественной педагогике второй половины XX века): монография. Саранск, 2010. 217 с.

4. Гладкая И. В. О подготовке студентов бакалавриата педагогического вуза к реализации экологического образования школьников // Взаимосвязь инженерного и экологического образования - требование современности: сборник статей Всероссийской очно-заочной научно-практической конференции с международным участием «Формирование престижа профессии инженера у современных школьников» в рамках Петербургского международного образовательного форума. СПб., 2018. С. 317-319.

5. Гладкая И. В. Становление экологического мировоззрения студентов вуза в диалоге поколений // Диалог поколений: социально-педагогические ракурсы: материалы XXXI Всероссийской научно-практической конференции. СПб., 2010. С. 242-247.

6. Калаков Н. И., Кобелева О. В. Проблема адаптации человека в современных условиях // Теория и практика социальной работы: опыт и перспективы: сборник трудов участников 1-й Международной конференции. Ульяновск, 1999. С. 39-40.

7. Кобелева О. В. К вопросу о формировании жизненных ценностей у молодежи // Национально-региональный компонент образования в условиях его стандартизации: сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции. Бирск, 1997. С. 24-27.

8. Комарова Т. С. Интеграция в эстетическом воспитании детей // Детский сад от А до Я. 2004. № 6. С. 14-24.

9. Комарова Т. С. О взаимосвязи искусств в эстетическом воспитании детей // Дошкольное воспитание. 1995. № 5. С. 47-49.

10. Мельников Т. Н. Цифровизация современного дошкольного, начального и дополнительного образования в XXI веке: постановка проблемы // Актуальные проблемы теории и практики психологических, психолого-педагогических и педагогических исследований: сборник трудов Международной научно-практической конференции «XV Левитовские чтения». М., 2020. С. 35-49.

11. Москвина А. С., Третьяков А. Л. Актуальные тренды развития современного дошкольного образования // Проектирование образовательных систем в условиях реализации ФГОС: материалы Международной научно-практической конференции. Армавир, 2018. С. 48-54.

12. Муратова А. А. Воспитание положительного отношения к труду у дошкольников // Вопросы педагогики. 2020. № 8-2. С. 83-85.

13. Найбауэр А. В. Что мешает педагогам создавать образовательную среду в детском саду? // Воспитание и обучение детей младшего возраста. 2015. № 3-4. С. 70-75.

14. Опыт сетевого поведения дошкольников / Э. П. Печерская, В. Б. Звоновский, Д. Ю. Меркулова, В. А. Плешаков, М. Г. Мацкевич // Вестник Самарского государственного экономического университета. 2013. № 9. С. 143-146.

15. Пантелеева Н. Г. Воспитание доброты и отзывчивости у детей дошкольного возраста // Дошкольное воспитание. 2019. № 2. С. 10-17.

16. Пантелеева Н. Г. Образовательные ресурсы социокультурной среды в патриотическом воспитании дошкольников // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2019. № 2. С. 13-20.

17. Первые шаги детей в Интернете / Э. П. Печерская, В. Б. Звоновский, Д. Ю. Меркулова, М. Г. Мацкевич, В. А. Плешаков // Социологические исследования. 2014. № 12. С. 74-80.

18. Развитие детской одарённости в условиях современного образования: монография / С. Л. Фролова, О. Н. Чепкова, А. П. Суходимцева [и др.]; под общ. ред. Н. В. Лалетина. Красноярск, 2013. 164 с.

19. Тарабарина Т. И. Формирование положительного отношения к труду у детей дошкольного возраста // Ярославский педагогический вестник. 2009. № 2. С. 128-131.

20. Третьяков А. Л. Экологическое образование детей дошкольного возраста: постановка проблемы // Язык и актуальные проблемы образования: научные труды IV Международной научно-практической конференции. М., 2019. С. 317-321.

21. Федорова С. Ю. Выбор видов спорта для детей (организационно-методический аспект) // Воспитание и обучение детей младшего возраста. 2017. № 6. С. 103-104.

22. Corraliza J. A., Collado S. Ecological Awareness and Children’s Environmental Experience // Papeles Del Psicologo. 2019. № 3. Pp. 190-196. DOI: 10.23923/pap.psicol2019.2896.

23. Fang S.-C. The influence of parental education on the environmental education of pre-schoolers: A case study of self-designed picture book // Journal of Baltic Science Education. 2018. № 2. P. 187-199.

24. Frantz C. M., Mayer F. S. The importance of connection to nature in assessing environmental education programs // Studies in Educational Evaluation. 2014. № 41. Pp. 85-89. DOI: 10.1016/j.stueduc.2013.10.001.


Review

Views: 424


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)