Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

SPECIFICITY OF TEACHING RUSSIAN PRONUNCIATIONTO FOREIGN STUDENTS FROM AFRICA

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-4-98-106

Abstract

Aim. To consider the pedagogical conditions ensuring the effectiveness of the phonetic skills formation among foreign students, as well as to determine the difficulties of their formation in teaching Russian as a foreign language. Methodology. A survey of students from African countries was done, the data processing and statistical analysis were carried out. The practical experience of teaching Russian to foreign students is summarized. Results. On the basis of the study, it can be concluded that the successful development of phonetic skills in Russian is facilitated by taking into account the characteristics of cognitive, mental processes, and the national mentality of foreign students. According to the author, a high level of the phonetic skills formation among foreign students contributes to their effective communication in a foreign language environment and the achievement of professional goals. Research implications. The study helps to identify the main difficulties for students from African countries in the process of teaching Russian pronunciation, to determine the ways to improve the methods of teaching Russian to foreign students from the above mentioned countries.

About the Author

A. Kh. Satretdinova
Astrakhan State Medical University
Russian Federation


References

1. Артемов В. А. Психология обучения иностранным языкам. М., 1969. 279 с.

2. Бернштейн С. И. Вопросы обучения произношению (применительно к преподаванию русского языка иностранцам) // Вопросы фонетики и обучение произношению. М., 1975. С. 5-49.

3. Венцов А. В. Экспериментальная фонетика и проблемы восприятия речи // Фонетика сегодня: материалы докладов и сообщений VIII международной научной конференции, 28-30 октября 2016 г. М.; СПб., 2016. С. 17-19.

4. Виноградов В. А. Обучение устной речи и фонетический акцент // Лингвистические и методические проблемы преподавания русского языка как неродного. Актуальные проблемы обучения общению. М., 1989. С. 34-58.

5. Гагарина Е. Ю., Маджаева С. И. Коммуникативный аспект модели языковой личности виртуального врача // Современные проблемы лингвистики и лингводидактики: концепции и перспективы: материалы пятой заочной научно-методической конференции, 30 апреля 2015 г. Волгоград, 2015. С. 50-57.

6. Гагарина Е. Ю. Поликультурная личность иностранного обучающегося медицинского вуза Российской Федерации // Актуальные проблемы обучения иностранных студентов в медицинском вузе: материалы научно-практической конференции с международным участием, 22-23 ноября 2018 г. Астрахань, 2018. С. 140-142.

7. Грязнова В. В. Формирование фонетических навыков учащихся из Юго-Восточной Азии на базе интерактивного курса дистанционной поддержки обучения русской фонетике: автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2012. 24 с.

8. Зиндер Л. Р. Общая фонетика. М., 1979. 312 с.

9. Зязиков М. М. Русский язык и приоритеты государственной политики Российской Федерации в языковой сфере // Вестник Российской нации. 2016. № 4 (49). С. 117-139.

10. Исламова Э. А., Болгарова Р. М. Введение в языкознание. Казань, 2016. 81 с.

11. Касаткина А. Ю. Инновационные формы обучения при формировании фонетических навыков у студентов из Китая: дис. …канд. пед. наук. СПб., 2016. 171 с.

12. Путин В. В. Послание Федеральному Собранию Российской Федерации // Вестник Российской нации. 2012. № 6. С. 13-23.

13. Сатретдинова А. Х. Лингвокультурологический подход в преподавании русского языка как иностранного // Лингвистика в современном мире: материалы II Международной научно-практической конференции. М., 2010. С. 98-102.

14. Сатретдинова А. Х. Роль мотивации в обучении русскому языку как иностранному // Современные тенденции развития клинической психологии: материалы научно-практической конференции с международным участием. Астрахань, 2016. С. 69-74.

15. Сатретдинова А. Х., Пенская З. П. Психолого-педагогические основы овладения вторым языком в многоязычной среде // Русская речь в инонациональном окружении: сборник научных трудов. Вып. Х. Элиста, 2017. С. 194-205.

16. Федотова Н. Л. Методика преподавания русского языка как иностранного. Задачник к практическому курсу. СПб., 2013. 200 с.

17. Фонетический аспект общения на неродном языке: коллективная монография / науч. ред. Н. А. Любимова. СПб., 1993. 106 с.

18. Щерба Л. В. Избранные работы по языкознанию и фонетике. Т. 1. Л., 1958. 182 с.

19. Bolinger D. Intonation Across Languages // Universals of Human Language / ed. J. Greenberg. Vol. 2. Phonology. Paolo Alto. 1978. P. 471-524.

20. Fry D. B. Experiments in the Perception of Stress // Language and speech. 1958. Vol. 1. P. 126-152.

21. Jones D. The Phonemes. Its Nature and Use: Cambridge University Press, 2009. 308 p.

22. Ladd D. International Phonology // Cambridge Studies in Linguistics. Vol. 79. Cambridge, 1996. 334 p.

23. Sweet H. A. Primer of Phonetics. Oxford, 1906. 119 p.


Review

Views: 110


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)