Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

STORYTELLING AS AN EFFECTIVE TECHNIQUE OF DIDACTIC COMMUNICATION AT THE LESSONS OF MATHEMATICS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-4-30-37

Abstract

Aim. To identify the effectiveness of the storytelling technique of didactic communication in the educational environment of a math lesson; to characterize storytelling; to develop implementation rules; to give examples of tasks for using storytelling at the lessons of math in the institutions of general education. Methodology. The use of psychological and pedagogical, scientific literature analysis on the problem, as well as the questionnaire survey and testing of students and teachers, the experiment. Results. It is shown that the technique of storytelling helps to create a productive didactic communication in the classroom, rules for the implementation of this teaching technique are mentioned, the criteria of a story/history effectiveness are singled out, the personal experiences of integrating techniques of storytelling in teaching mathematics are given. Research implications. The significance of the obtained result is to justify the effectiveness of the storytelling technique in the implementation of didactic communication at the lessons of mathematics, the implementation of which provides a productive level of teaching mathematics.

About the Authors

S. B. Zabelina
Moscow Region State University
Russian Federation


T. Yu. Sereda
Secondary school No. 22
Russian Federation


References

1. Арпентьева М. Р. Форсайт образования: «человек служебный» и «человек этический» как цели образования XXI века // Форсайт образования: ценности, модели и технологии дидактической коммуникации XXI века: коллективная монография. Торонто, 2018. С. 12-21 (Актуальные проблемы практической психологии. Вып. 4).

2. Брунер Дж. Жизнь как нарратив // Постнеклассическая психология. 2005. № 1 (2). С. 9-29.

3. Грушевская В. Ю. Применение метода цифрового сторителлинга в проектной деятельности учащихся // Педагогическое образование в России. 2017. № 6. С. 38-44.

4. Гузенков С. Алгоритмы сторителлинга. Как создавать истории и использовать их в текстах и презентациях. М., 2015. 60 с.

5. Забелина С. Б., Казаков Н. А., Пинчук И. А. О проблеме готовности к творческой деятельности участников образовательного процесса // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2020. № 2. С. 47-56.

6. Морозова О. М. Внедрение технологии сторителлинга как средства развития ключевых компетенций у студентов педагогического колледжа // Инновационное развитие профессионального образования. 2020. № 1 (25). С. 49-52.

7. Олешков М. Ю. Информационная составляющая дидактической коммуникации // Нижнетагильская государственная социально-педагогическая академия. Ученые записки. Филологические науки. Нижний Тагил, 2004. С. 106-111.

8. Петровская Л. А. Общение-компетентность-тренинг: избранные труды / ред.-сост. О. В. Соловьева. М., 2007. 691 с.

9. Симмонс А. Сторителлинг. Как использовать силу историй. М., 2013. 177 с.

10. Федорова С. В., Барчева А. А. Использование техники сторителлинг в работе с детьми дошкольного возраста // Молодой учёный. 2017. № 16. С. 515-518.


Review

Views: 149


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)