Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE MAIN METHODS, PRINCIPLES AND APPROACHES OF A COMPREHENSIVE METHODOLOGY FOR TEACHING LANDSCAPE PHOTOGRAPHY

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-4-17-29

Abstract

Aim. To describe the basic methods, principles and approaches that underlie the comprehensive approach to teaching landscape photography. The main objective of the article is to generalize the authors’ vast pedagogical and experimental experience in teaching landscape photography. Methodology. The leading research methods can be considered the comparative analysis and pedagogical experiment Results. The components of the tested comprehensive methodology are described. The world and domestic experience in teaching photography is also given. All these are in the authors’ scientific articles and educational and methodological developments for higher education, secondary vocational education and additional education in the field of design, computer graphics, art photography / photography, history, theory, engineering and technology of photography, including landscape photography. Research implications. The article is applied by nature and is aimed at showing the conditions under which it is possible to change the learning outcomes for the better. A comprehensive technique in the field of landscape photography was tested by the authors in the system of higher education, secondary vocational education and additional professional education.

About the Authors

Y. Yu. Dorofeeva
Moscow Region State University
Russian Federation


A. A. Moiseev
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Барциц Р. Ч. Организация производственного участка как проектная и учебно-творческая лаборатория // Великая степь и Евразийские ценности: художественное образование и эстетическое воспитание: материалы Международной научно-практической конференции, посвященной 25-летию независимости Республики Казахстан, Астана, 10-11 января. Астана, 2017. С. 20-28.

2. Дементьева С. В. Художественно-педагогические основы духовно-нравственного воспитания средствами фотоискусства // Великая степь и Евразийские ценности: художественное образование и эстетическое воспитание: материалы Международной научно-практической конференции, посвященной 25-летию независимости Республики Казахстан, Астана, 10-11 января. Астана, 2017. С. 61-64.

3. Дорофеева Ю. Ю. Роль фотографии и её средств в процессе обучения графическому дизайну в системе высшего образования // Наука на благо человечества - 2016: материалы ежегодной всероссийской научно-практической конференции преподавателей, аспирантов и студентов, посвящённой 85-летию МГОУ, Москва, 1-29 апреля 2016 г. М., 2016. С. 24-28.

4. Дорофеева Ю. Ю., Моисеев А. А. Преподавание рекламной и портретной фотографии на основе опыта работы в индустрии моды // Наука на благо человечества - 2020: материалы Международной научной онлайн-конференции молодых учёных (статьи преподавателей и аспирантов) / отв. ред., сост. Е. А. Певцова. М., 2020. С. 324-333.

5. Ломов С. П. Методология художественно-образовательной деятельности как основа научной школы // Пути и средства повышения качества художественного образования и эстетического воспитания: межвузовский сборник научно-методических трудов / сост. Л. А. Буровкина, С. П. Рощин, Т. В. Ганова; науч. ред. В. В. Корешкова. М., 2018. С. 5-13.

6. Ломов С. П., Галкина М. В., Чистов П. Д. Проблематика современного реалистического искусства с позиции участников образовательного пространства и целеполагания студентов художественно-графических факультетов // Искусство и образование. 2019. № 1 (117). С. 77-85.

7. Львова И. А. Анализ творческо-педагогического потенциала стандарта ФГОС 3+ для дизайнеров // Великая степь и Евразийские ценности: художественное образование и эстетическое воспитание: материалы Международной научно-практической конференции, посвященной 25-летию независимости Республики Казахстан, Астана, 10-11января. Астана, 2017. С. 260-263.

8. Львова Н. С. Аспекты формирования профессионального творческого мышления у студентов-дизайнеров // Социальный идентификатор: Педагогические науки. 2016. № 4. С. 23-27.

9. Рунге В. Ф., Сеньковский В. В. Основы теории и методологии дизайна: учеб. пособие. 3-е изд., перераб. и доп. М., 2005. 366 с.

10. Хворостов Д. А. Система профессиональной подготовки студентов художественно-графических факультетов к проектной деятельности на базе компьютерных технологий: дис. … докт. пед. наук. Орёл, 2013. 389 с.

11. Чистов П. Д., Руднев И. Ю. Системные основы методики преподавания изобразительного искусства // Право и практика. 2017. № 2. С. 232-236.

12. Dorofeeva Yu., Moiseev A. Systematization of theory and methodology for teaching advertising and portrait photography based on the Russian experience [Электронный ресурс] // E3S Web of Conferences 210, 18112 (2020) ITSE-2020. URL: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202021018112 (дата обращения: 16.12.2019).


Review

Views: 123


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)