Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

APPLICATION OF THE AXIOMATIC METHOD FOR INTRODUCINGTHE EXPONENTIAL FUNCTION IN TRAINING FUTURE TEACHERSOF MATHEMATICS

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-3-86-94

Abstract

Aim. To analyze the problem of implementing the axiomatic method of constructing the theory of elementary functions in teaching students of pedagogical directions of university preparation. Methodology. In the course of the study the results of scientists on the subject of the work are generalized, the methodology for using the axiomatic method of introducing an exponential function in training future teachers of mathematics is described. Results. The analysis of the works of domestic and foreign scientists, the experience of pedagogical activity, the results of questioning and interviewing trainees allow us to conclude that the proposed methodology is effective in raising the level of subject and methodological knowledge and professionally important qualities of a future teacher. Research implications. The use of the axiomatic approach in teaching students of pedagogical directions of university preparation is substantiated; the introduction of the proposed method into educational process is described; its efficiency for formation of methodical competence of the future teachers of mathematics is studied.

About the Authors

N. I. Popov
Pitirim Sorokin Syktyvkar State University
Russian Federation


E. N. Shustova
Pitirim Sorokin Syktyvkar State University
Russian Federation


References

1. Алексюк В. Н., Исаков В. Н., Шустова Е. Н. Функциональный подход к изучению степени, экспоненты и логарифма как средство развития мышления школьников и студентов // Развивающий потенциал математики и его реализация в обучении : cост. И. В. Фролов. Арзамас, 2002. С. 233-235.

2. Алексюк В. Н., Шустова Е. Н. Элементарные функции. 1. Сыктывкар, 2010. 13 с.

3. Алексюк В. Н., Шустова Е. Н. Элементарные функции. 2. Сыктывкар, 2010. 12 с.

4. Загривная Т. А. Становление научно-методической компетентности педагогов в процессе профессиональной деятельности: дис. … канд. пед. наук. СПб., 2006. 256 с.

5. Игошин В. И. Профессионально-ориентированная методическая система обучения основам математической логики и теории алгоритмов учителей математики в педагогических вузах: дис.. докт. пед. наук. Саратов, 2002. 366 c.

6. Масалова C. И. Роль аксиоматизации в процессе построения математической теории // Вестник Дагестанского государственного технического университета. 2007. № 3. С. 71-77.

7. Орлов В. В. Построение основного курса геометрии общеобразовательной школы в концепции личностно ориентированного обучения: дис.. докт. пед. наук. СПб., 2000. 384 с.

8. Попов Н. И., Калимова А. В. Выявление специальных способностей будущих учителей математики, физики и информатики // Известия Саратовского университета. Новая серия. Акмеология образования. Психология развития. 2019. Т. 8. Вып. 1 (29). С. 12-18. DOI: 10.18500/2304-9790-2019-8-1-12-18

9. Попов Н. И., Шустова Е. Н. Об эффективности использования методических подходов при изучении элементарных функций будущими учителями математики // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2018. № 1 (18). С. 139-144.

10. Попов Н. И., Яковлева Е. В., Губарь Л. Н. О реализации национального проекта «Образование» при подготовке математических кадров в вузе // Russian Digital Libraries Journal. 2019. Vol. 22. No. 5. P. 432-439.

11. Рванова А. С. Проектирование и реализация целевого и содержательного компонентов элективных курсов для классов математического профиля на основе локальной аксиоматизации: дис.. канд. пед. наук. Омск, 2006. 200 с.

12. Садовский В. Н. Аксиоматический метод построения научного знания // Философские вопросы современной формальной логики. М., 1962. С. 215-262.

13. Усольцева И. В. Совершенствование методической компетенции педагогов общеобразовательных организаций в период введения новых стандартов: дис. … канд. пед. наук. Сургут, 2016. 229 с.

14. Успенский В. А. Что такое аксиоматический метод? Ижевск, 2001. 96 с.

15. Шустова Е. Н. Методика изложения курса «Теория элементарных функций» // Вестник Коми государственного педагогического института. 2010. С. 268-270.

16. Cellucci C. Is Mathematics Problem Solving or Theorem Proving? // Foundations of Science. 2015. Vol. 22 (1). Р. 183-199.

17. Zhu K. On the Teaching of Axiomatic Probability for Students of Science and Engineering // Education, Economics and Management Research (ICEEMR 2019). 2020. P. 309-313.


Review

Views: 80


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)