Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

FORMING STUDENTS’ PROFESSIONAL READINESS FOR CROSS-CULTURAL COMMUNICATION AS A PEDAGOGICAL PROBLEM

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-3-40-49

Abstract

Aim. To identify the pedagogical potential of the educational process to form students’ professional readiness for cross-cultural communication, including methodological support stimulating cross-cultural competence development. Methodology. The research methods used were: theoretical analysis of scientific publications; survey; statistical processing of survey data; analysis of students’ educational activities. Results. Basing on the research results the authors of the article conclude that special conditions must be observed in order to develop a student’s personality and form his/her professional readiness for cross-cultural communication; they are: to teach a foreign language in an inextricable connection with the norms of behavior of the country of the language being studied; to use simulated communicative situations; to deepen the background knowledge. Research implications. The results of the research will make it possible to create curricular and methodological materials complexes further implemented in classroom and extracurricular forms of work and allowing students to reflect their readiness for Cross-cultural communication.

About the Authors

B. G. Soldatov
Don State Technical University
Russian Federation


N. V. Soldatova
Russian Customs Academy, Rostov Branch
Russian Federation


References

1. Алкезуини М. М. М., Джафар М. С. Д., Лыгина М. А. Социальная адаптация иностранных студентов в российском вузе: проблемы и пути решения (на примере Пензенского государственного университета) // Межкультурная коммуникация в современном мире: сборник научных статей V Международной научно-практической конференции иностранных студентов, г. Пенза, 15 декабря 2016 г. / под ред. Ю. А. Шурыгиной. Пенза, 2016. С. 60-65.

2. Ачилов А. Н., Макарова Е. В. Развитие коммуникативной культуры иностранных студентов в образовательной среде российских вузов // Межкультурная коммуникация в современном мире : сборник научных статей V Международной научно-практической конференции иностранных студентов (г. Пенза, 15 декабря 2016 г.) / под ред. Ю. А. Шурыгиной. Пенза, 2016. С. 10-14.

3. Ветошкина Е. Н., Колхонян Н. В. The Concept of Socio-Cultural Competence and its Role in Education of Foreign Language // Символ науки. 2018. № 12. С. 66-68.

4. Гурбангелдиева М. Г., Аверьянова Н. А. Специфика воспитательной работы с иностранными студентами // Межкультурная коммуникация в современном мире: сборник научных статей V Международной научно-практической конференции иностранных студентов (г. Пенза, 15 декабря 2016 г.) / под ред. Ю. А. Шурыгиной. Пенза, 2016. С. 18-21.

5. Муфтахудинова Р. Р., Шаяхметова А. А. Россия глазами иностранцев: создание образов без штампов и клише // Межкультурная коммуникация в современном мире : сборник научных статей V Международной научно-практической конференции иностранных студентов, г. Пенза, 15 декабря 2016 г. / под ред. Ю. А. Шурыгиной. Пенза, 2016. С. 25-31.

6. Подгорбунских А. А. Лингвосоциокультурный метод для формирования межкультурной компетенции студентов // Профессиональное педагогическое образование. М., 2015. С. 48-51.

7. Полат Е. С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. М., 2008. 266 с.

8. Сафонова В. В. Вузовский УМК по иностранному языку как инструмент диалога культур в глобализированном мире // Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2019. № 1. С. 38-50.

9. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М., 2008. 146 с.

10. Юй Ч. Подготовка студентов к межкультурной компетенции // Молодой учёный. 2012. № 12. С. 586-588.

11. Beketova A. P., Kuprina T. V., Petrikova A. Development of Students’ Cross-cultural Communicative Tolerance in the University Multilingual Educational Environment // Образование и наука. 2018. Т. 20. № 2. Pp. 108-120.

12. Soldatov B., Soldatova N., Revyakina N. Developing Linguistically and Culturally Diverse Students Competence: Research and Teaching Practice: monograph. Saarbrucken : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2015. 73 p.

13. Keshtova O. K., Marnat O. B., Terekhova Y. Z. Lingvo-professional Approach to Cross-cultural Communication and Practice-oriented Methods of Teaching Cross-cultural Communication Skills // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8. № 1 (26). С. 159-161.

14. Melchers G. Englishes in Multilingual Contexts: Language Variation and Education // TESOL Quarterly. 2016, vol. 50, iss. 1, pp. 266-268.

15. Soldatov B., Soldatova N. The importance of Cross-cultural competence development through foreign language teaching // Languages and cultures in the world of today: proceedings of the III International conference of students, postgraduate students and young researchers, Taganrog, October 25th-26th, 2017. I. I. Danilova et al. Rostov-on-Don, Taganrog, 2017, pp. 123-128.

16. Soldatov B. G., Soldatova N. V. Profession oriented foreign language communicative competence forming: modern teaching technologies and methods // Topical Issues of Contemporary Professional Education: proceedings of the First International Conference-Forum. Yekaterinburg, 2014, pp. 59-68.

17. Suvorova S. L., Khilchenko T. V. Practical Guidelines on Conducting Cross-cultural Training at University // Bulletin of the South Ural State University. Series: Education. Educational Sciences. 2019. Vol. 11. No. 1. P. 48-52.

18. Tareva E. G., Tarev B. V. Cases of Cross-cultural Communication: New Approach to Design // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. 2018. № 10. P. 1699-1710.

19. Zheltova E. P., Yusupova L. G. Cross-cultural communication: hot topics and prospects for change in non-linguistic universities // Российский гуманитарный журнал. 2017. Т. 6. № 4. С. 339-347.


Review

Views: 76


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)