Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PROJECT-BASED LEARNING IN HIGHER EDUCATION INSTITUTION: SEARCHING FOR AN EXTERNAL CUSTOMER

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-2-105-115

Abstract

Purpose. Determination of the optimal category of potential customers for the graduate student project. This is relevant for universities which introduce into educational process the method of project-based learning as a basic one. Methodology and Approach. The analysis of scientific literature containing both empirical, experimental data on the use of the project-based learning, and theoretical generalizations is made. Personal experience of communication with representatives of commercial and non-commercial structures related to the production or use of commercial and social advertising is generalized. Results. Two categories of potential customers are singled out in the result: small and medium-sized enterprises and non-profit organizations. The advantages and disadvantages of university’s cooperation with them are scrutinized. In order to create the prerequisites for successful development of the final year project it is recommended to begin cooperation on the implementation of simple tasks and projects in the third year of baccalaureate. Theoretical / practical implications. The optimal categories of potential customers of a student project are defined. Cooperation with them will make it easier to fully implement the method of project training, including the development of professional projects by students.

About the Author

D. A. Trishchenko
Belgorod University of Cooperation, Economics and Law
Russian Federation


References

1. Беленов О. Н., Шилова И. В. Какие компетенции выпускников вузов востребованы на региональном рынке труда // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Экономика и управление. 2017. № 1. С. 57-63.

2. Гаврилова О. Е., Никитина Л. Л., Шагеева Ф. Т. Социальное партнерство как оптимальное условие реализации в инженерном вузе проектного подхода к обучению // Управление устойчивым развитием. 2018. № 2 (15). С. 94-98.

3. Дреер Р. Применение принципов проектного образования в программах бакалавриата // Высшее образование в России. 2013. № 2. С. 46-49.

4. Зиятдинова Ю. Н., Сангер Ф. А. Проектное обучение для подготовки инженера XXI века // Высшее образование в России. 2015. № 3. С. 92-97.

5. Казун А. П., Пастухова Л. С. Практики применения проектного обучения: опыт разных стран // Образование и наука. 2018. Т. 20. № 2. С. 32-59.

6. Карташова А. А., Шамсутдинова Л. П., Лаврова О. М. Разработка кластерных форматов работы для организации практико-ориентированного обучения // Управление устойчивым развитием. 2018. № 4 (17). С. 108-111.

7. Машиностроительный образовательный кластер как платформа подготовки специалистов для работы в междисциплинарных проектах / Н. Н. Маливанов, С. А. Михеева, Б. М. Морозов, Л. Р. Ягудина // Управление устойчивым развитием. 2016. № 3 (04). С. 108-112.

8. Морозова Е. А. Взаимодействие вузов и работодателей как условие качественной подготовки выпускников: мнения экспертов // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Политические, социологические и экономические науки. 2016. № 1. С. 70-76.

9. Мотовилов О. В. Формирование системы взаимоотношений между вузом и работодателями // Высшее образование в России. 2016. № 11 (206). С. 17-27.

10. Проектное обучение: практики внедрения в университетах [Электронный ресурс] / под общ. ред. О. В. Лешукова, Н. В. Исаевой, Л. А. Евстратовой. [2018]. URL: http://sk.ru/opus/p/project-based-learning-book-2018.aspx (дата обращения: 14.11.2019).

11. Сагинова О. В., Гришина О. А., Штыхно Д. А. Проектное обучение студентов на основе заказов малых и средних предпринимательских структур // Российское предпринимательство. 2017. Т. 18. № 3. С. 417-425. DOI: 10.18334/rp.18.3.37306.

12. Трищенко Д. А. Опыт проектного обучения: попытка объективного анализа достижений и проблем // Образование и наука. 2018. Т. 22. № 4. С. 132-152.

13. Чилингир Е. Ю., Мытько И. Е. Новые подходы к организации практики по рекламе и связям с общественностью // Высшее образование сегодня. 2018. № 8. С. 20-23.

14. Alves A., Sousa R., Moreira F., Carvalho M. A., Cardoso E., Pimenta P., Malheiro T. M., Brito I., Fernandes S., Mesquita D. Managing PBL Difficulties in an Industrial Engineering and Management Program // Journal of Industrial Engineering and Management: [сайт]. 2016. No. 9 (3). URL: http://www.jiem.org/index.php/jiem/article/view/1816/772 (дата обращения: 14.11.2019).

15. Arantes do Amaral J. A., Goncalves P. The Use of System Thinking Concepts in Order to Assure Continuous Improvement of Project Based Learning Courses [Электронный ресурс] // Journal of Problem Based Learning in Higher Education. 2015. Vol. 3. No. 2. URL: http://dx.doi.org/10.5278/ojs.jpblhe.v0i0.1174 (дата обращения: 14.11.2019).

16. Brundiers K., Wiek A. Do We Teach What We Preach? [Электронный ресурс] // An International Comparison of Problem- and Project-Based Learning Courses in Sustainability. Sustainability. 2013. No. 5 (4). URL: https://www.mdpi.com/2071-1050/5/4 (дата обращения: 14.11.2019).

17. Gonzales-Carrasco M., Ortega J. F., Castro Vila R., Castaсer Vivas M., San Molina J., Bonmati M. J. The development of professional competences using the interdisciplinary project approach with university students // Journal of Technology and Science Education: [сайт]. 2016. Vol. 6. No. 2. URL: http://www.jotse.org/index.php/jotse/article/view/196/213 (дата обращения: 14.11.2019).

18. Perez Vazquez P. J., Vila Lladosa L. E. Efectos de las practicas y metods docents sobre diferentes medidas del output educativo: el caso de la Universidad Espanola [Электронный ресурс] // AULA: Revista de Pedagogнa de la Universidad de Salamanca. 2013. Vol. 19. URL: http://revistas.usal.es/index.php/0214-3402/article/view/14688/15182 (дата обращения: 14.11.2019).

19. Ravn O., Jensen A. A. PBL and the Postmodern Condition - Knowledge Production in University Education [Электронный ресурс] // Journal of Problem Based Learning in Higher Education. 2016. Vol. 4. No. 1. URL: http://dx.doi.org/10.5278/ojs.jpblhe.v4i1.1451 (дата обращения: 14.11.2019).

20. Sanger Ph. A. Integrating Project Management, Product Design with Industry Sponsored Projects provides Stimulating Senior Capstone Experiences // International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP): [сайт]. 2011. Vol. 1. No. 2. URL: 10.3991/ijep.v1i2.1682 (дата обращения: 14.11.2019).

21. Silva M. F., Malheiro B., Guedes P., Duarte A., Ferreira P. Collaborative Learning with Sustainability-driven Projects: A Summary of the EPS@ISEP Programme [Электронный ресурс] // International Journal of Engineering Pedagogy. 2018. Vol. 8. No. 4. URL: https://online-journals.org/index.php/i-jep/article/view/8260/5012 (дата обращения: 14.11.2019).


Review

Views: 110


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)