Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

A LEARNER CENTERED APPROACH AS A NATURAL RESULT OF THE DEVELOPMENT OF THEORIES OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-1-99-107

Abstract

The article is devoted to the development of theories of foreign language teaching in general and the specifics of teaching professionally-oriented foreign language in particular. The authors present a brief analysis of the development stages of language teaching, highlight and describe the characteristics of such teaching theories as behaviorism, mentalism and cognitivism, as well as modern teaching methods, which pay special attention to emotional and motivational factors. The authors come to the conclusion that the development of teaching theories led to understanding the necessity of meeting the target needs of the learner that cannot be achieved without the individualization of education, the development of competences of critical thinking and autonomous activities of students, the use of innovative computer technologies which make learning fun and modern.

About the Authors

Tatiana L. Gulaya
Plekhanov Russian University of Economics
Russian Federation


Tatiana M. Gerasimenko
Plekhanov Russian University of Economics
Russian Federation


References

1. Герасименко Т.Л., Ковальчук С.В., Лобанова Е.И., Нисилевич А.Б., Стрижова Е.В. Автономная деятельность учащихся как действенный подход к решению вопроса индивидуализации/персонализации образовательного процесса и повышения его эффективности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 4. С. 8-16.

2. Бажалкина Н.С. Содержание и организация внеаудиторной самостоятельной работы студентов-бакалавров по иностранному языку в неязыковом вузе // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2015. № 1. С. 21-29.

3. Герасименко Т.Л., Гулая Т.М. Опыт использования подкастов и видеокастов при интегрированном обучении профессионально ориентированному деловому английскому языку // Открытое образование. 2013. № 1 (96). С. 73-76.

4. Гулая Т.М., Герасименко Т.Л. Опыт использования технологии «Развитие критического мышления» в процессе обучения профессионально ориентированному деловому английскому языку // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М.А. Шолохова. Серия: Педагогика и психология. 2014. № 1. С. 54-62.

5. Дудушкина С.В. Развитие принципа автономии обучающегося и его значение для современного иноязычного образования // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2014. № 2. С. 72-77.

6. Захарова Е.А. Методы обучения иностранному языку в историческом контексте и их значимость в современной практике иноязычного образования // Наука и Школа. 2017. № 3. С. 174-183.

7. Мишина М.М. Психолого-педагогические технологии развития интеллектуальной деятельности личности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2015. № 2. С. 49-52.

8. Gardner R.C., Lambert W.E. Attitudes and Motivation in second language learning. Newbury House, 1972. 312 p.

9. Hutchinson T., Waters A. English for specific purposes. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. 184 p.

10. Komleva N., Danchenok L., Gulaya T. Innovative Information Environment for Enriching Education Quality // International Journal of Foresight and Innovation Policy. 2010. T. 6. № 4. С. 248-257.

11. Krashen S.D. Principles and practice in second language acquisition. Pergamon, 1982. 202 p.


Review

Views: 71


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)