Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE POTENTIAL OF ADDITIONAL EDUCATION IN THE DEVELOPING INFORMATION COMPETENCE OF STUDENTS OF 10-11 GRADES

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-1-56-64

Abstract

In this article the authors turn to the current issue of modern general education - the potential of additional education for developing the information competence of students of 10-11 grades. In the course of the study, we analyzed domestic and foreign normative legal documents and official websites reflecting the directions of development and the timely relevance of the issues under study in the context of implementing a number of international ideas. As a result of the conducted research, it was possible to make several conclusions, among which it is worth noting the crucial role and unique potential of modern additional education for children in developing information competence of graduates of general education organizations. Particular attention is paid to digital social and pedagogical socialization of students, which is not currently fully studied by a number of domestic and foreign specialists. An important place in the work is given to the socially educational dominant of the additional education of children and the vectors of its development in the modern discourse.

About the Authors

Tamara S. Komarova
Moscow Region State University
Russian Federation


Andrey L. Tretyakov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Антипина Е.П., Рысева А.А. Стратегии формирования информационной компетентности школьника // Образование в Кировской области. 2011. № 4. С. 52-53.

2. Голованов В.П. Воспитательный вектор развития современного дополнительного образования детей // Профессиональный проект: идеи, технологии, результаты. 2016. № 4. С. 26-32.

3. Декларация Организации Объединённых Наций об образовании и подготовке в области прав человека [Электронный ресурс]. URL: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/hr_education.shtml (дата обращения: 26.10.2017).

4. Заседание Госсовета по вопросам совершенствования системы общего образования 23 декабря 2015 г. [Электронный ресурс]. URL: http://kremlin.ru/events/president/news/51001 (дата обращения: 26.10.2017).

5. Концепция общенациональной системы выявления и развития молодых талантов [Электронный ресурс]. URL: http://kremlin.ru/events/president/news/14907 (дата обращения: 26.10.2017).

6. Концепция развития дополнительного образования детей на период до 2020 года [Электронный ресурс]. URL: https://rg.ru/2014/09/08/obrazovanie-site-dok.html (дата обращения: 26.10.2017).

7. Савченко Е.А., Илюшина О.В. Модель гражданско-патриотического воспитания современной молодёжи средствами культурно-исторического наследия // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2017. № 2. С. 8-15.

8. Сафаралиев Б.С., Кольева Н.С. Реализация педагогических условий по развитию информационной компетенции подростков // Вестник культуры и искусств. 2013. № 3. С. 153-157.

9. Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 29.07.2017) [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174 (дата обращения: 26.10.2017).

10. Черноусенко Т.И. Моделирование системы дополнительного образования: на примере инновационного общеобразовательного учреждения: дис. … канд. пед. наук. Ставрополь, 2003. 240 с.

11. ЮНЕСКО [Электронный ресурс]. URL: https://ru.unesco.org (дата обращения: 26.10.2017).


Review

Views: 58


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)