Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

MATHEMATICAL MODELS OF EDUCATIONAL APPLIED PROBLEMS OF FINANCIAL DIRECTIONS

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-1-43-55

Abstract

The ability of a person to pergrade productively different socio-economic roles is determined by the level of his financial literacy development. At a secondary general school by means of mathematics the acquaintance of students with financial phenomena and their interrelations begins. The article presents a system of educational applied financial problems that ensures the development of the skills of the students of the senior profile school to plan their personal budget, optimize the relationship between consumption and saving finance, assess risks when using various financial services and products. The process of constructing a mathematical model within a model solution of the problem is described in the framework of the corresponding mathematical theory.

About the Authors

Svetlana B. Zabelina
Moscow Region State University
Russian Federation


Nikita A. Kazakov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Егупова М.В. Практико-ориентированное обучение математике в школе как предмет методической подготовки учителя: монография. М., 2014. 284 с.

2. Концепция Национальной программы повышения уровня финансовой грамотности населения Российской Федерации [Электронный ресурс]. [2009]. URL: http://www.misbfm.ru/programma-fingramotnosti-naseleniya-rf (дата обращения: 21.11.2017).

3. Математика. ЕГЭ. Задача с экономическим содержанием: учеб.-метод. пособие / В.М. Кривенко и др.; под ред. Ф.Ф. Лысенко, С.Ю. Кулабухова. 2-е изд., перераб. и доп. Ростов н/Д, 2016. 96 с.

4. Рутковская Е.Л. Факторы формирования финансовой грамотности школьников // Отечественная и зарубежная педагогика. 2017. Т. 1. № 2 (37). С. 44-54.

5. Саранцев Г.И. Методика обучения математике: методология и теория : учебное пособие для студентов бакалавриата высших учебных заведений по направлению «Педагогическое образование» (профиль «Математика»). Казань, 2012. 290 с.

6. Сбербанк для детей и родителей. Детские деньги: полезная информация для детей и родителей о деньгах и управлении ими [Электронный ресурс]. URL: http: // xn----7sbbad7bjeeyf6a1g.xn--p1ai/wp-content/uploads/2016/02/Detskie-dengi.pdf (дата обращения: 17.11.2017).

7. Муравин Г.К., Муравина О.В. Сборник специальных модулей по финансовой грамотности для УМК по алгебре 9 класса. М., 2017. 45 с.

8. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования. 3-е изд. М., 2014. 48 с.

9. Шеффер Б. Ваш путь к финансовой независимости. М., 2016. 166 с.


Review

Views: 97


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)