Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE WAY OF IMPROVING THE PERSONAL MOTIVATION OF PUPILSAT THE LESSONS OF FINE ART AND DECORATIVE ART IN THE SYSTEMOF ADDITIONAL EDUCATION

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-2-101-109

Abstract

This article describes the structure and methodology of the realization of the pedagogical experiment in the classrooms of fine art and decorative art, taking into account that the pupils are heterogeneous by age, training, social experience. The procedure of the experiment consists of the analysis of activity of control and experimental groups. It is structured on the basis of the three stages of assessing the received knowledge, abilities and skills. The comparative data of the final results of children's education in groups testify the effectiveness of the chosen method of improving the quality of education of students at the lessons of fine art and decorative art. The method is based on the individual personality-significant component of the pupils.

About the Author

Dmitry V. Zaitcev
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Буровкина Л.А. К вопросу о приобщении обучающихся к народной художественной культуре в учреждениях дополнительного образования // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 3. С. 8-15.

2. Горлова Н.А. Смысловая сфера современного ребенка как основа профилактики, коррекции и развития // Специальное образование. 2013. № 2. С. 19-32.

3. Кинематограф - зеркало или молот?: кинокоммуникация как социокультурная практика / М.И. Жабский и др.; под общ. ред. М.И. Жабского. М., 2010. 535 с.

4. Зайцев Д.В. Социокультурные и гносеологические основы взаимосвязи науки и искусства // «Наука на благо человечества - 2016»: материалы ежегодной Всероссийской научно-практической конференции преподавателей, аспирантов и студентов, Москва, 01-29 апреля 2016 г. С. 33-36.

5. Кузин В.С. Психология: учебник / под ред. Б.Ф. Ломова. 2-е изд., перераб. и доп. М., 1982. 256 с.

6. Ломов С.П. Методология художественной деятельности // Инновационные проекты и программы в образовании. 2013. № 2. С. 49-52.

7. Письмо Министерства образования и науки Российской Федерации от 28.04.2017 № ВК-1232/09 «Методические рекомендации по организации независимой оценки качества дополнительного образования детей» [Электронный ресурс]. URL: http://legalacts.ru/doc/pismo-minobrnauki-rossii-ot-28042017-n-vk-123209-o-napravlenii (дата обращения: 15.05.2018).

8. Ростовцев Н.Н. Методика преподавания изобразительного искусства в школе. М., 2000. 251 с.

9. Чистяков П.П. Письма, записные книжки, воспоминания 1832-1919 гг. М., 1953. 594 с.


Review

Views: 77


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)