Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

AXICREATIVE EXPERIENCE OF UPBRINGING AT PRESCHOOL INSTITUTIONS OF RUSSIA IN 20-30. XX CENTURY (ON THE EXAMPLE OF THE REPUBLIC OF TATARSTAN)

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-2-43-55

Abstract

In the article the idea of pedagogical axicreativity is put forth based on socio-historical and psychological-pedagogical theories and concepts of preschool upbringing. The idea manifests itself in creation, reconstitution and reevaluation of social and moral values in the youth. The article attempts to analyze the axicreative experience of upbringing at preschool institutions, at the stage of creating a system of preschool education in Russia as a whole, and in the Republic of Tatarstan in particular.

About the Authors

Ramziya S. Mardashova
Naberezhnye Chelny State Pedagogical University
Russian Federation


Lilia R. Sadykova
Naberezhnye Chelny State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Буровцева М. Антирелигиозное воспитание детей в дошкольных учреждениях // Дошкольное воспитание. 1930. № 3. С. 33-36.

2. Гершунский Б.С. Менталитет и образование. М., 1998. 432 с.

3. Данилюк А.Я., Кондаков А.М., Тишков В.А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России. М., 2009. 23 с.

4. Дегтяренко О. Политехническое воспитание и программы дошкольных учреждений // Дошкольное воспитание. 1932. № 5. С. 18-23.

5. Иогансон О. Исследовательская работа в сельскохозяйственном производстве // Дошкольное воспитание. 1930. № 8/9. С. 10-13.

6. Караковский В.А. Стать человеком: общечеловеческие ценности - основа целостного учебно-воспитательного процесса. М., 1993. 80 с.

7. Мардашова Р.С. Становление и развитие дошкольного образования в Татарстане. Часть I. (1782-1941 гг.). Казань, 2004. 272 с.

8. Никандров Н.Д. Общечеловеческие ценности и воспитание // Педагогика. 1997. № 6. С. 4-10.

9. Потаповская О.М. Историко-педагогическая ретроспектива развития теории духовно-нравственного воспитания детей дошкольного возраста // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. 2012. № 10 (26). С. 43-67.

10. Психолого-педагогический словарь / сост. Е.С. Рапацевич. Минск, 2006. 925 с.

11. Рыбак Е.В. Аксикреативные потенциалы социального образования молодых родителей в условиях дошкольного учреждения // Дошкольное воспитание. 2011. № 8. С. 11-16.

12. Салова Ю.Г. Политическое воспитание детей в Советской России в 1920-е гг. Ярославль, 2001. 200 с.

13. Сафронова В. Опыт проведения Дня кооперации // Дошкольное воспитание. 1930. № 5. С. 6-10.

14. Суровцева А.В. Участие дошкольного учреждения в перевыборах Советов // Дошкольное воспитание. 1930. № 8/9. С. 5-9.

15. Фукс А.Н. Школьные учебники по отечественной истории как историографический феномен (конец XVII в. - вторая половина 1930-х гг.). М., 2010. 488 с.

16. Якубовская М.Я. Из прошлого детских садов г. Казани // Вестник просвещения. 1923. № 9/10. С. 9-12.

17. Huntington S.Ph. The clash of civilizations? // Foreign affairs. 1993. Vol. 72. no 3. P. 22-49.

18. White P. Civic virtues and public schooling: educating citizens for a democratic society. New York; London, 1996. 103 p.


Review

Views: 102


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)