Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PEDAGOGICAL INDICATORS OF CULTURAL-HISTORICAL APPROACHIN MODERN EDUCATION

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-3-37-47

Abstract

The article reveals the pedagogical guidelines of the cultural-historical approach in modern education, which direct the teacher's activity to create the image of "the active person as a subject of culture." The author shows the interrelation of culture and education at different stages of the development of society. The necessity of taking into account the new type of consciousness of modern children and change the adult's view of the "world of childhood" is pointed at. The modern type of development of society and the type of culture are described. It is concluded that these pedagogical landmarks determine the conceptual content and a single vector of the modern education development, which makes it possible to implement the continuity of educational programs and create a unified socio-cultural space.

About the Author

Natalia A. Gorlova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Артамонова Е.И. Теоретические аспекты формирования профессионализма будущего педагога в условиях модернизации педагогического образования // Профессионализм педагога: сущность, содержание, перспективы развития. Ч. 1. М., Ярославль, 2017. С. 3-12.

2. Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества / сост. С.Г. Бочаров. М., 1986. 445 с.

3. Горлова Н.А. Единый подход к формированию универсальных способностей у детей дошкольного и младшего школьного возраста // Перспективы исследования современных проблем педагогики: коллективная монография / под ред. С.А. Козловой. М., 2017. С. 119-133.

4. Горлова Н.А. Педагогика личности: учебное пособие для студентов. М., 2004. 240 с.

5. Горлова Н.А., Горлова О.А. Стратегическая цель программы - развитие личности в образовательном процессе // Озарение: основная образовательная программа дошкольного образования. М., 2017. С. 18-28.

6. Зимняя И.А. Культура. Образованность. Профессионализм специалиста (К проблеме унифицирования требований к уровню профессиональной подготовки в структуре государственных стандартов непрерывного образования) // Проблемы качества, его нормирования и стандартов в образовании: сб. научн. статей / под общ. ред. Н.А. Селезневой, В.Г. Казановича. М., 1998. С. 31-37.

7. Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе. От действия к мысли: пособие для учителя / под ред. А.Г. Асмолова. М., 2011. 25 с.

8. Маякова Е.В. Взаимодействие взрослого и ребенка в условиях современного образования // Ребенок в образовательном пространстве мегаполиса: материалы Всероссийской научно-практической конференции / под ред. О.И. Ключко. М., 2016. С. 545-549.

9. Российская педагогическая энциклопедия: в 2-х т. Т. 1. М., 1993. 607 с.

10. Современные дети и особенности их развития. Цели и задачи программы // Школа 2100: основная образовательная программа дошкольного образования. М., 2016. С. 141-146.


Review

Views: 188


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)