Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE PHONETIC COURSE AS THE FACILITATION OF THE COMMUNICATIVE COMPETENCE FOR FOREIGN STUDENTS

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-4-185-191

Abstract

The article discusses the issue of the hybrid phonetic course, tailored for undergraduates studying Russian as a foreign language. The objective of the article is to ground the necessity of such course in the academic program of teaching Russian as a foreign language for senior students of the MA course. The practical experience of the course devised for the undergraduates of Bergamo University (Italy) is given. The review illustrates the possibilities of the course and the advisability of introducing it into the curriculum. The author specifies the theoretical aspects of the course and presents the variety of exercises aimed at training and automatization of the theoretical aspects. Approbation of the course at the lessons for the 4 and 5th year students showed that it contributes both to automatization of the studied material and to the actualization of phonetics, lexis and grammar. The development of communicative skills of higher level of mastering is also shown. In conclusion the author gives recommendations on organizing the course implementaion.

About the Author

Larisa V. Stakhova
Pushkin Leningrad State University
Russian Federation


References

1. Андреюшина Е.А. Трудности освоения русской фонетики иноязычной аудиторией в зависимости от родного языка учащихся [Электронный ресурс] // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 12. Ч. 2. URL: http://www.gramota.net/materials/2/2014/12-2/3.html (дата обращения: 12.09.2018).

2. Антонова Ю.А. Методические приемы преподавания русского языка как иностранного // Лингвокультурология. 2010. № 4. С. 5-14.

3. Гобзова И. Практические упражнения по фонетике русского языка [Электронный ресурс]. URL: https://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html (дата обращения: 27.04.2018).

4. Давыдова Э.В. Обучение иностранных студентов фонетике русского языка: постановка гласных и согласных звуков // Гуманитарный вестник. 2015. № 5. С. 9-16.

5. Лебединский С.И., Гербик Л.Ф. Методика преподавания русского языка как иностранного: учебное пособие. Минск, 2011. 309 с.

6. Мерзаканова С.П., Щеглова И.В. Формирование фонетической компетенции на уроках русского языка как иностранного // Вестник Астраханского государственного технического университета. 2012. № 2. С. 104-107.

7. Попова Т.В., Губанова Т.В. Практическая фонетика русского языка: учебное пособие. Тамбов, 2001. 109 с.

8. Рогалева Е.И., Никитина Т.Г. Мультимедийная презентация как средство обучения иностранцев русской фонетике // Образовательные технологии и общество. 2015. Т. 18. № 4. С. 708-721.

9. Снегурова Т.А., Квашина Т.С. Практическая фонетика русского языка: учебное пособие для студентов-иностранцев. Харьков, 2016. 130 с.

10. Степаненко В.А., Нахабина М.М., Курлова И.В. Современные подходы к методике преподавания русского языка как иностранного // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Вопросы образования: языки и специальность. 2013. № 3. С. 175-181.

11. Стрельчук Е.Н. Культура русской речи: фонетический аспект: учебное пособие для иностранных студентов. Иваново, 2009. 115 с.

12. Хамеед А.А. Проблемы и особенности преподавания русского языка как иностранного [Электронный ресурс]. URL: https://nauchforum.ru/conf/philology/xiv/32467 (дата обращения: 15.09.2018).


Review

Views: 101


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)