Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE ROLE OF THE TEACHER'S PSYCHOLOGICAL-PEDAGOGICAL COMPETENCE IN INCLUSIVE EDUCATION SYSTEM

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-4-174-184

Abstract

In this article the author proves the importance of the development of teachers’ psychological and pedagogical competence for the successful implementation of professional tasks in the system of inclusive education. The possibilities of formation and didactic conditions of strengthening the functioning of all components that act as criteria for the development of psychological and pedagogical competence in the process of lectures, seminars, practices are revealed. To determine the general level of formation of psychological and pedagogical competence of teachers, a search and a strict selection of self-diagnosis procedures were carried out. The program of teachers’ psychological-pedagogical competence improvement is also presented. It organically integrates the theoretical, practical and training blocks. The program "Pedagogy, psychology of inclusive education" includes six modules. It is implemented at the forming stage in the process of teachers’ corporate advanced training. According to the results of the study, the author concludes that it is necessary to improve the quality of theoretical and practical training of teachers for inclusive education, based on the specifics of this process; as well as on strengthening quasi-professional activities of teachers within the training programs. The active realization of the needs of teachers in self-development, contributing to the building of an objective and a holistic vision of the essence of inclusive education and its implementation into practice are also important.

About the Author

Irina A. Sakhnova
Kazan Innovative University named after V.G. Timiryasov (IEML)
Russian Federation


References

1. Алехина С.В., Алексеева М.И., Агафонова Е.Л. Готовность педагогов как основной фактор успешности инклюзивного процесса в образовании // Психологическая наука и образование. 2011. № 1. С. 83-92.

2. Ахметова Д.З., Челнокова Т.А. Преемственная система инклюзивного образования (кластерный подход) // Педагогика, психология технологии инклюзивного образования: материалы Пятой международной научно-практической конференции. Казань, 2017. С. 34-36.

3. Бережнова Л.Н. Диагностика уровня саморазвития и профессионально-педагогической деятельности [Электронный ресурс]. URL: https://vsetesti.ru/192 (дата обращения: 18.11.2018).

4. Борисова А.А. Как организовать работу по теме самообразования [Электронный ресурс]. URL: http://nsportal.ru/metodicheskoe-obedinenie-uchiteley-gumanitarnogo-cikla-0/samoobrazovanie-uchitelya (дата обращения: 18.11.2018).

5. Диагностика личностных качеств учителя (по В.И. Зверевой) [Электронный ресурс]. URL: http://uch.znate.ru/docs/1733/index-4545-27.html (дата обращения: 18.05.2018).

6. Методика диагностики мотивации к достижению успеха Т. Элерса // Розанова В.А. Психология управления. М., 1999. С.105-106.

7. Минюрова С.А. Психология самопознания и саморазвития. Екатеринбург, 2013. 316 с.

8. Педагогика и психология инклюзивного образования: учебное пособие / Д.З. Ахметова и др.; под ред. Д.З. Ахметовой. Казань, 2013. 203 с.

9. Шавшаева Л.Ю., Самсоненко Л.С. Психологическое сопровождение деятельности педагога в дополнительном профессиональном образовании: учеб.-метод. пособие. М., 2014. 173 с.

10. Саламанкская декларация о принципах, политике и практической деятельности в сфере образования лиц с особыми потребностями (принята на Всемирной конференции по образованию лиц с особыми потребностями: доступность и качество, Саламанка, Испания, 7-10 июня 1994 г. [Электронный ресурс]. URL: http://www.conventions.ru (дата обращения: 18.11.2018).

11. Совещание в Минобрнауки России о формировании национальной системы учительского роста 05.06.2018 [Электронный ресурс]. URL: https://минобрнауки.рф (дата обращения: 18.05.2018).

12. Указ от 07.05.2018 «О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года» [Электронный ресурс]. URL: http://www.garant.ru (дата обращения: 18.05.2018).

13. Федеральный закон от 29.12.2012 «Об образовании в Российской Федерации» № 273-ФЗ (с изм. от 29.07.2017) [Электронный ресурс]. URL: http://www1.ege.edu.ru/legal-documents/72-edulaw (дата обращения: 18.05.2018).


Review

Views: 96


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)