Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

FORMATION OF FUTURE SOCIAL WORKERS’ PREPAREDNESSFOR SOCIAL-PROFESSIONAL INTERACTION

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-4-111-119

Abstract

The purpose of the article is to theoretically substantiate, develop and experimentally test the structural-functional model and pedagogical conditions for the formation of the competence of social and professional interaction with future bachelors of social work. On the basis of theoretical and empirical methods of research the authors define the pedagogical conditions for such competence forming within the frames of the suggested model. The criteria and levels of the competence mentioned are also formulated. The resultss obtained form the scientific-methodical basis of the educational process aimed at formation of the concept of future social work bachelors’ social and professional interaction. Moreover, they can be included into the educational practica of the universities of Russia that provide vocational training for bachelors of social work.The article is addressed to teachers training students studying in social fields, as well as to the specialists working in institutions of social security and social servicing of population.

About the Authors

Andrey V. Leifa
Amur State University
Russian Federation


Evgenia S. Paigina
Amur State University
Russian Federation


References

1. Албегова И.Ф. Введение в специальность «Социальная работа». Ярославль, 2014. 170 с.

2. Беспалько В.П., Татур Ю.Г. Системно-методологическое обеспечение учебно-воспитательного процесса подготовки специалистов. М., 2014. 144 с.

3. Ковчина Н.В. Подготовка будущего бакалавра к социальному взаимодействию в профессиональной сфере: дис. … канд. пед. наук. Красноярск, 2015. 301 с.

4. Кочемасова Л.А. Развитие профессиональной компетентности социального работника в процессе практической подготовки с учетом региональных особенностей // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. 2014. № 39-2. С. 8-13.

5. Кустов Ю.А., Лившиц Ю.А., Стацук С.В. Формирование социально-культурной компетентности будущих специалистов как педагогическая проблема // Вестник Волжского университета им. В.Н. Татищева, 2013. Т. 2. № 4 (14). С. 118-124.

6. Мартыненко А.В. Подготовка профессиональных социальных работников медико-социального профиля // Российский медицинский журнал. 2013. № 6. С. 9-12.

7. Полевая Н.М., Лейфа А.В. Профессиональная подготовка в вузе специалистов по социальной работе на основе интегративного подхода: монография. Благовещенск, 2013. 192 с.

8. Фирсов М.В., Студенова Е.Г. Теория социальной работы: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. 4-е изд. М., 2009. 510 с.

9. Холостова Е.И. Социальная работа: история, теория практика: учебник для бакалавров. М., 2012. 905 с.

10. Шабанова О.В. Креативный подход к системе профессиональной подготовки социальных работников в вузе // Отечественный журнал социальной работы. 2013. № 3 (54). С. 116-120.

11. Ярыгин А.Н. Управление качеством подготовки будущих специалистов // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2011. № 4. С. 504-510.


Review

Views: 69


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)