Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

SPECIFICS OF STUDENTS’ METHODICAL PROFESSIONAL EDUCATIONIN DECORATIVE-APPLIED ART

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-4-103-110

Abstract

The problem of professional competences formation is scrutinized in the article. The requirements of contemporary reality to be met by specialist in the field of applied and decorative arts, and, in this connection, the problem of forming the necessary professional competencies are characterized. At present a young specialist needs to master highly advanced spectrum of professional competences. The article studies main concepts of the leading specialists in higher education which describe approaches to the educational process organization at art universities. Methodical series of study assignments that can contribute to the formation of a successful specialist are proposed. Their application in the pedagogical practice at the art and graphic faculties of universities are substantiated.

About the Author

Al’ona Ye. Demisheva
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Абоимова И.С. Декоративное искусство и творческий стиль дизайнера // Декоративно-прикладное искусство и дизайн: грани соприкосновения: материалы Всероссийской научно-практической конференции, Нижневартовск, 7 февраля 2012 г. / отв. ред. М.М. Новикова. Нижневартовск, 2012. С. 3-5.

2. Буткевич Л. М. Орнамент как процесс: монография. М., 2000. 359 с.

3. Глинкин В.А. Промышленная эстетика на машиностроительных предприятиях. Л., 1983. 230 с.

4. Галкина М.В., Ломов С.П., Михайлов Н.В. Современное дизайн образование с учетом влияния технологических инноваций и социальной ответственности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 14. С. 89-96.

5. Галкина М.В., Михайлов Н.В. Цель практики студентов художественно-графических факультетов, в первую очередь, это овладение первоначальным профессиональным опытом художника декоративно-прикладного искусства на стадии перехода к самостоятельной трудовой деятельности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2014. № 1. С. 100-103.

6. Кудреватый М.Г. Композиция. Путь к образу: пособие для студентов по направлению подготовки 54.05.02 «Живопись». СПб., 2015. 224 с.

7. Логвиненко Г.М. Декоративная композиция: учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности «Изобразительное искусство». М., 2017. 144 с.

8. Ломов С.П., Аманжолов С.А. Методология художественного образования: учебное пособие. М., 2011. 188 с.

9. Михайлова Л.В. Цветы в художественном текстиле (от природных форм к орнаментальным композициям и текстильным изделиям): учебное издание. СПб., М., 2015. 304 с.

10. Моран А. де История декоративно-прикладного искусства: От древнейших времен до наших дней. М., 2011. 672 с.

11. Якушева М.С. Изображение птицы в декоративно-прикладном искусстве: Трансформация. М., 2012. 208 с.


Review

Views: 62


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)