Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ON THE PROBLEM OF THE READINESS FOR THE EDUCATIONAL PROCESS PARTICIPANTS’ ACTIVITIES

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-2-47-56

Abstract

Purpose is to single out the organizational and pedagogical conditions necessary for involving participants of the educational process in the creative activity, as well as to develop the criteria for assessing their readiness level for creativity. Methodology and Approach. The use of analysis of psychological and pedagogical, scientific literature on the problem, as well as questionnaire survey and testing of the students and teachers. Results. Signs and content of teachers and students’ readiness for creative activity are singled out, the sequence and content of the stages of transition to creative activity are revealed, a set of criteria and indicators are proposed allowing us to determine the level of teachers and students’ readiness for creative activity, characteristics of these levels are given. Theoretical / practical implications of the study is that the complex of organizational-pedagogical conditions are developed, as well as qualitative levels of the educational process participants’ readiness for creative activity.

About the Authors

S. B. Zabelina
Moscow State Region University
Russian Federation


N. A. Kazakov
Moscow State Region University
Russian Federation


I. A. Pinchuk
Moscow State Region University
Russian Federation


References

1. Артамонова Е. И. Профессионализм педагога: монография. М., 2014. 162 с.

2. Ассарджиоли Р. Психосинтез. Принципы и техники. М., 2007. 356 с.

3. Бичёва И. Б. Готовность к творческой деятельности как условие профессионального становления, развития и совершенствования личности педагога // Проблемы современной науки и образования. 2017. № 15 (97). С. 90-93.

4. Богоявленская Д. Б. Психология творческих способностей: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М., 2018. 320 с.

5. Виноградова Г. А. Профессиональная мотивация и направленность личности педагога // Вестник Самарского государственного университета. 2015. № 4 (126). С. 197-200.

6. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте: Психологический очерк: кн. для учителя. 3-е изд. М., 1991. 93 с.

7. Зеер Э. Ф. Психология профессионального развития. М., 2007. 239 с.

8. Иваненко А. В. Качества творческой личности, психолого-педагогические условия их развития у преподавателя // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2018. № 3. С. 80-84.

9. Казаков Н. А. О личности педагога в процессе профессионального становления // Профессионализм педагога: сущность, содержание, перспективы развития: материалы Международной научно-практической конференции, посвящённой 130-летию со дня рождения А. С. Макаренко, Москва, 14-15 марта 2019 г. / под ред. Е. И. Артамоновой. М., 2019. С. 83-88.

10. Крутецкий В. А. Проблема формирования и развития способностей // Вопросы психологии. 1972. № 2. С. 3-13.

11. Макаров В. В. Избранные лекции по психотерапии. М., Екатеринбург, 2000. 416 с.

12. Пономарёв Я. А. Психология творчества. М., 1976. 304 с.

13. Хуторской А. В. Миссия ученика как основание его стремлений и компетентностей // Научный результат. Педагогика и психология образования. 2018. Т. 4. № 1. С. 51-64.

14. Яковлева Ю. В. Реализация принципа профессионального закаливания при подготовке будущего учителя // Ярославский педагогический вестник. 2016. № 6. С. 198-202.


Review

Views: 88


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)