Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

DIGITIZATION OF THE SYSTEM OF FOREIGN LANGUAGE TEACHERS’ CONTINUOUS ADVANCED TRAINING (BY THE EXAMPLE OF WATER TRANSPORT INSTITUTE)

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-4-70-82

Abstract

The authors systematize the experience of introducing information-communicational and educational technologies into the system of foreign language teachers’ continuous advanced training at Sedov Water Transport Institute. Based on theoretical methods of research (interdisciplinary analysis of pedagogical literature, study and analysis of normative and legal acts, concepts of continuous professional development of foreign language teachers, as well as empirical methods (observation, structured interview, brainstorming), the necessity of modernization of the system of continuous professional development of teachers is substantiated. The authors come to the conclusion that the system of continuous advanced training of foreign language teachers can be successfully improved by means of introducing individual charting and web-portfolio, life-long learning in teaching environment.

About the Authors

Marina Ye. Vaindorf-Sysoeva
Moscow State Teacher Training University
Russian Federation


Natal’ya A. Kuznetsova
Sedov Water Transport Institute - the branch of Admiral Ushako
Russian Federation


Regina V. Drazhan
Sedov Water Transport Institute - the branch of Admiral Ushako
Russian Federation


References

1. Вайндорф-Сысоева М.Е. Концепция многоуровневой системы подготовки педагогических кадров к инновационной деятельности: монография. М., 2008. 217 с.

2. Горшков М.К., Ключарев Г.А. Непрерывное образование в современном контексте: монография. 2-е изд., перераб. и доп. М., 2017. 224 с. (Актуальные монографии).

3. Двенадцать решений для нового бизнеса: доклад центра стратегических разработок и Высшей школы экономики [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/proekty%20doc/ED_Print.pdf (дата обращения: 15.07.2018).

4. Заир-Бек Е.С. Анализ европейских моделей повышения квалификации учителей как источник развития непрерывного педагогического образования в педагогическом университете. Universum // Вестник Герценовского университета. 2011. № 9. С. 36-45.

5. Концепция развития непрерывного образования взрослых в Российской Федерации на период до 2025 года [Электронный ресурс]. URL: http://www.dpo-edu.ru/?page_id=13095 (дата обращения: 29.03.2018).

6. Международный стандарт для преподавателей ISTE Standards Teachers [Электронный ресурс]. URL: https://www.iste.org/docs/pdfs/20-14_ISTE_Standards-T_PDF.pdf (дата обращения: 29.03.2018).

7. Никуличева Н.В. Механизм измерения компетенций преподавателя, работающего в условиях дистанционного обучения // Качество дистанционного образования, новые технологии управления бизнесом. Концепции, проблемы, решения: материалы ХVIII Международной научно-практической конференции 14 декабря 2016 г. Жуковский, 2017. С. 11-14.

8. Особенности иноязычной подготовки конкурентоспособных специалистов в системе непрерывного профессионального образования: материалы I Международной научно-практической онлайн-конференции: сборник статей и тезисов, Ростов-на-Дону, 14 декабря 2017 г. / под. ред. Н.Ю. Сафонцевой, Н.А. Кузнецовой. Новороссийск, 2018. 82 с.

9. Панюкова С.В., Гостин А.М., Авилкина С.В. Управление человеческим капиталом в условиях информационного общества [Электронный ресурс] // Статистика и экономика. 2014. №1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/upravlenie-chelovecheskim-kapitalom-v-usloviyah-informatsionnogo-obschestva (дата обращения: 15.07.2018).

10. Приказ Минтруда России от 08.09.2015 № 608н «Педагог профессионального обучения, профессионального образования и дополнительного профессионального образования» [Электронный ресурс]. URL: http://uigps.ru/sites/default/files/%D1%83%D1%87%D0%B5%D0%BD%D1%8B%D0%B9%20%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%82/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%84%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%82%20%D0%9F%D0%9F%D0%9E.pdf (дата обращения: 11.07.2018).

11. Распоряжение Правительства Российской Федерации от 28.07.2017 № 1632-р [Электронный ресурс]. URL: http://static.government.ru/media/files/9gFM4FHj4PsB79I5v7yLVuPgu4bvR7M0.pdf (дата обращения: 11.07.2018).

12. Симонов В.П. Системы в пространстве и времени нашего асимметричного мира [Электронный ресурс] // Перспективы науки и образования. 2013. № 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sistemy-v-prostranstve-i-vremeni-nashego-asimmetrichnogo-mira (дата обращения: 15.07.2018).


Review

Views: 98


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)