Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE CONCEPT AND CONTENT OF THE PROGRAM OF EXTRACURRICULAR ACTIVITIES: THE FORMATION OF GENERAL CULTURAL COMPETENCEOF STUDENTS THROUGH THE CREATION OF A DICTIONARYOF CULTURAL LITERACY

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2018-4-58-69

Abstract

The purpose of the article is to develop and to reveal the theoretical framework of the extracurricular activities for primary school (5th to 9th years) in the framework of the general cultural directions. The authors consider the conceptual provisions of the author's program of extracurricular activities on the formation of general cultural competence of students through the development of national culture, the assignment and accumulation of background cultural knowledge, including the case names of prominent figures of the Russian culture, in the process of reading through the educational project - the creation of a dictionary of cultural literacy. The methodological model that contains the basic categories of methodology of the Russian language (basic methodological approaches, principles, learning tools, leading techniques, interactive methods, realized in the exercises), constitute the theoretical basis of the extracurricular program. The content of concepts and methodological categories with the involvement of examples and exercises illustrating the algorithms of work on the project - "Dictionary of cultural literacy" is described. The developed model for the formation and development of general cultural competence of students provides teachers with an effective methodology for the organization of extracurricular activities in the primary school within the General cultural direction. The article is addressed to undergraduate and graduate students of philological faculties, teachers of various educational institutions engaged in the organization and conduct of extracurricular activities in the general cultural direction.

About the Authors

Liya A. Khodyakovа
Moscow State Pedagogical University
Russian Federation


Anna V. Suprunova
Moscow State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Адлер М. Как читать книги. Руководство по чтению великих произведений. М., 2017. 344 с.

2. Митрофанова О.Д., Костомаров В.Г. Методика преподавания русского языка как иностранного: Русский язык и литература в общении народов мира: проблемы функционирования и преподавания. М., 1990. 268 с.

3. Приказ Минобрнауки России от 29.06.2017 № 613 «О внесении изменений в федеральный государственный образовательный стандарт общего образования, утвержденный приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 17 мая 2012 г. № 413» [Электронный ресурс] // Министерство образования и науки РФ: [сайт]. URL: https://минобрнауки.рф/документы/10650 (дата обращения: 13.06.2018).

4. Рыбченкова Л.М., Александрова О.М., Глазков А.В., Лисицын А.Г. Русский язык. 5 класс: учеб. для общеоброват. организаций: в 2 ч. Ч. 1. 3-е изд., испр. М., 2013. 127 с.

5. Сахарный Л.В., Штерн А.С. Набор ключевых слов как тип текста // Лексические аспекты в системе профессионально-ориентированного обучения иноязычной речевой деятельности. Пермь, 1988. С. 34-51.

6. Флоренский П.А. Имена [Электронный ресурс]. URL: http://www.magister.msk.ru (дата обращения: 28.05.2018).

7. Ходякова Л.А. Культуроведческий подход в преподавании русского языка: монография. М., 2012. 291 с.

8. Ходякова Л.А. Методика речевого развития творческой личности школьника в контексте культуры: теория и практика: монография. М., 2018. 188 с.

9. Ходякова Л.А., Супрунова А.В. Выявление уровня элементарной культурной грамотности как основного компонента общекультурной компетенции учащихся // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2018. № 3 (79). С. 330-334.

10. Шмелев А.Д., Булыгина Т.В. Именование и автономность имени // Языковая концептуализация мира (на материале русской грамматики). М., 1997. С. 425-434.


Review

Views: 106


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)