Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

NATIONAL AND REGIONAL COMPONENT OF ENVIRONMENTAL EDUCATION

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-2-24-30

Abstract

The purpose is to substantiate the importance of the ethno-cultural component in the educational process, to reveal the reasons for the reduction of ethno-cultural forms of education, to identify opportunities for ethno-cultural education and upbringing of students. Methodology and Approach. The historical analysis of ethno-cultural education in the Volga region is done, as well as the social opinion poll of teachers and students. Results. The presented historical analysis of ethno-cultural education in the Volga region, the results of the survey suggest that public education plays a key role in preserving the ethnic identity of the multi-ethnic region of the Volga region, and the possibility of including the ethnocultural component into school curricula. Theoretical / practical implications. Updating the content of the regional component in accordance with the new needs of the regions sets the task of a flexible training system taking into account regional conditions and national specifics. In the process of ethno-ecological education of schoolchildren they get familiarized with the spiritual and moral heritage and culture of their people, use the ideas and traditions of folk pedagogy that contribute to the accumulation of positive moral and valuable experience in interacting with nature.

About the Author

M. T. Mingaleeva
Municipal educational institution Oktyabrsky rural lyceum (branch in the village of Abdullovo)
Russian Federation


References

1. Волков Г. Н. Этнопедагогика: учеб. для студ. сред. и высш. пед. учеб. заведений. М., 1999. 168 с.

2. Голованов И. А. Логика фольклорного сознания как система эстетического освоения действительности // Когнитивные исследования языка. 2014. № 18. С. 768-771.

3. Гурьянов М. П. Сельская школа и социальная педагогика: пособие для педагогов. Минск, 2000. 447 с.

4. Мингалеева М. Т. Технология эпистем // Современные педагогические технологии в преподавании предметов естественно-математического цикла. Ульяновск, 2019. С. 89-92.

5. Мингалеева М. Т. Этнокультурные образовательные технологии в экологическом образовании и воспитании // Биология в школе. 2017. № 5. С. 57-61.

6. Новикова Г. П. Теоретические основы преемственности содержания непрерывного образования и формирования художественно-эстетической культуры личности // Педагогическое образование и наука. 2017. № 4. С. 101-105.

7. Панина О. А. Начальное образование в Среднем Поволжье во второй половине XIX - начале XX вв.: дис. … канд. ист. наук. Самара, 2000. 171 с.

8. Тишков В. А., Степанов В. В. Межэтнические отношения и этнокультурное образование в России // Вестник Российской академии наук. 2017. № 10. С. 879-890.

9. Финогенова Л. Ф. Культурный образ мира в содержании национально-регионального компонента экологического образования // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. 2006. № 6. С. 156-159.

10. Чарнолуский В. И. Основные вопросы организации школы в России. СПб, 1909. 66 с.

11. Ялалов Ф. Г. Многомерность содержания профессионального образования // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2015. № 1 (157). С. 126-131.

12. Ялалов Ф. Г. Становление и развитие гимназического образования: дис. … докт. пед. наук. Казань, 2001. 460 с.

13. Sihvola P. Multidisciplinary Education - Impact on Working Career, Case IDBM // Aalto University School of Business, Department of Management Studies. 2014. 123 р.


Review

Views: 82


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)