Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF NEURO-LINGUISTIC PROGRAMMING AS A PEDAGOGICAL TECHNOLOGY

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-2-212-218

Abstract

The article describes the results of a study of the theories (philosophical, linguistic, psychological), on the basis of which the methodology of neuro-linguistic programming formed. Those theories are: the generative-transformational grammar by N. Chomsky, the linguistic philosophy by L. Wittgenstein, linguistic pragmatics by G. Grice. The aim of this research is to study the philosophic-methodological basics of neuro-linguistic programming as a pedagogic technology, i.e. through the context of its application in the educational process. This will enable to come to the content of this technology and the specificity of its use in the educational process.

About the Authors

Elena Piskunova
Dimitrovgrad Engineering and Technological Institute of the National Research Nuclear University MEPhI
Russian Federation


Svetlana Chadkina
Dimitrovgrad Engineering and Technological Institute of the National Research Nuclear University MEPhI
Russian Federation


References

1. Арутюнова Н.Д. Истоки, проблемы и категории прагматики // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 16: Лингвистическая прагматика. М., 1985. С. 21-38.

2. Бендлер Р. Используйте свой мозг для изменений. СПб., 1998. 176 с.

3. Боденхамер Б., Холл М. НЛП-практик: полный сертифицированный курс: учебник магии НЛП. СПб., 2009. 448 с.

4. Дилтс Р. Мотивация // Вестник нейролингвистического программирования: электронный журнал. URL: http:// www.vestniknlp.ru (дата обращения: 17.04.2017).

5. Корзенко Н.И., Нужаева М.Н. Мотивация и нейролингвистическое программирование // Вестник Челябинского государственного университета. Серия: Управление. 2014. Вып. 9. № 2 (331). С. 80-83.

6. Леонтьев А.А. Основы психолингвистики. М., 1997. 287 с.

7. Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В.Н. Ярцева. М., 1990. 685 с.


Review

Views: 65


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)