Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

SELF-REGULATION AS A BASIS FOR THE ORGANIZATION OF STUDENTS’ INDEPENDENT ACTIVITIES IN LEARNING MATHEMATICS

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-2-80-88

Abstract

The article is devoted to the topical problem of the modern theory and methodology of teaching mathematics - the formation of self-regulation in the process of independent activity of students. The cognitive universal educational actions are the means of implementation of the regulatory processes. The theory is illustrated by examples of organization of independent work of pupils in learning mathematics. The work is carried out in accordance with the structure of self-regulation of educational-cognitive activity in mastering mathematics at various levels of differentiation.

About the Author

Ludmila Bozhenkova
Moscow State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Богоявленский Д.Н., Менчинская Н.А. Психология усвоения знаний в школе. М., 1959. 347 с.

2. Боженкова Л.И. Интеллектуальное воспитание учащихся при обучении геометрии: монография. Калуга, 2007. 281 с.

3. Боженкова Л.И. Методика формирования универсальных учебных действий при обучении алгебре. М., 2016. 240 с.

4. Гальперин П.Я. Организация умственной деятельности и эффективность учения // Возрастная педагогическая психология. Пермь, 1971. С. 2-59.

5. Конопкин О.А. Общая способность к саморегуляции как фактор субъектного развития // Вопросы психологии. 2000. № 2. С. 128-134.

6. Пидкасистый П.И. Самостоятельная познавательная деятельность школьников в обучении. М., 2005. 236 с.

7. Талызина Н.Ф. Формирование приёмов математического мышления. М., 1995. 130 с.


Review

Views: 72


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)