Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIESIN TEACHING CHINESE HIEROGLYPHIC WRITING

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-2-72-79

Abstract

The article deals with modern means of information and communication technologies (ICT), such as Multimedia, Internet resources, and various kinds of software in the context of supplementing and improving traditional methods, as well as adjusting the innovative teaching methods. Main categories of ICT regarding their application at various stages of teaching Chinese hieroglyphic writing at a secondary school are highlighted. It is stated that the correct use of these means sufficiently stimulates the enhancing of the educational process.

About the Authors

Maria Demina
Moscow Region State University
Russian Federation


Dmitry Gramakov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Григорьев С.Г., Гриншкун В.В., Заславская О.Ю., Кулагин В.П., Оболяева Н.М. Мониторинг использования средств информатизации в российской системе среднего образования // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Информатизация образования. 2009. № 3. С. 5-15.

2. Гриншкун В.В. Области эффективного применения информационных и телекоммуникационных технологий в школе // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Информатизация образования. 2007. № 4. С. 5-21.

3. Китаеведение свелось к хорошему знанию китайского языка [Электронный ресурс] // Газета.ru: [сайт]. URL: https://www.gazeta.ru/science/2013/05/03_a_5289181.shtml (дата обращения: 14.02.2017).

4. Кремнев Е.В. Еще раз о методологии подхода к составлению новых учебно-методических комплексов по обучению китайскому языку // Mgister Dixit: электронный научно-педагогический журнал Восточной Сибири. 2013. № 1. С. 228-231.

5. Методы использования информационных и коммуникационных технологий в обучении школьников [Электронный ресурс] // Использование информационных и коммуникационных технологий в общем среднем образовании: разработка института дистантного образования Российского университета дружбы народов: [сайт]. URL: http://www.ido.rudn.ru/nfpk/ikt/ikt5.html (дата обращения: 12.02.2017).

6. Молоткова Ю.В. Обучение иероглифическому письму студентов языкового вуза (китайский язык): автореф. дис.. канд. пед. наук. Минск, 2014. 27 с.

7. Проект примерной программы основного общего образования по китайскому языку [Электронный ресурс] // Федеральный институт педагогических измерений: [сайт]. URL: http://www.fipi.ru/chinese (дата обращения: 16.02.2017).

8. Хабаров А.А. Концепция создания интерактивного учебника по практическому курсу военного перевода китайского языка // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 2. С. 164-172.

9. Walker G. Intensive Chinese curriculum: the EASLI model // Journal of the Chinese Language Teacher’s Association. 1989. Vol. 24 (2). Pp. 43-83.

10. 马燕华. 论汉字教学的性质、类型、特征对不同类型语言教材中的汉字选择 // 第八届国际汉语教学讨论会论文选. 北京: 高等教育出版社. 2007. 463-473页.

11. 吕必松. 对外汉语教学学科理论建设的现状和面临的问题 // 语言文字应用. 1999. 第 4 (32)期. 3-11页.

12. 谢天蔚. 中文教学中电脑技术应用的策略与模式 // 第八届国际汉语教学讨论会论文选. 北京: 高等教育出版社. 2007. 759-766页.

13. 徐兰月. 利用信息技术轻松识字, 愉快阅读 // 中国信息技术教育. 2010. 第21期. 72-73页.

14. 张朋朋. 新编基础汉语. 识字篇: 集中识字 (汉俄对照). 华语教学出版社, 2007. 136页.

15. 赵金铭. 汉语作为第二语言教学: 理念与模式 // 世界汉语教学. 2008. 第1期. 93-107页.


Review

Views: 156


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)