Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

FEATURES OF MOTIVATION IN TEACHING THE RUSSIAN LANGUAGEAS A FOREIGN LANGUAGE OUTSIDE THE LANGUAGE ENVIRONMENT(ON THE EXAMPLE OF JAPANESE UNIVERSITIES)

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-1-67-74

Abstract

Purpose. The purpose of this article is to determine the attitude of foreign students to the study of the Russian language, to identify the leading motives of students, as well as the difficulties encountered in studying Russian as a foreign language outside the language environment. Methodology and Approach. The main content of the article is an analysis of the results of an empirical study conducted among students of Japanese universities. Results. The study showed that, when choosing the Russian language for study, most students were motivated negatively. Students who really wanted to learn exactly the Russian language are dominated by integrative motivation based on the interest to the Russian culture. Theoretical and Practical Implications. The results obtained may be of importance for the optimization of the educational process and the effective teaching Russian to foreign students.

About the Author

O. G. Arapova
Federal State Budget Educational Institution of Higher Education «Pushkin State Russian Language Institute»
Russian Federation


References

1. Беженарь О. А. Диалог культур как основная стратегия обучения русскому языку итальянских учащихся в условиях отсутствия языковой среды // Русский язык за рубежом. 2015. № 3. С. 93-98.

2. Божович Л. И. Избранные психологические труды: Проблемы формирования личности / под. ред. Д. М. Фельдштейна. М., 1995. 209 с.

3. Быкова О. П. Обучение русскому языку как иностранному в иноязычной среде (на примере южнокорейских университетов). М., 2010. 224 с.

4. Вохмина Л. Л., Нечаева Е. В. Содержание понятия мотив в преподавании русского языка как иностранного (теория и практика) // Русский язык за рубежом. 2016. № 1. С. 4-14.

5. Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. М., 1991. 222 с.

6. Леонтьев А. Н. Потребности, мотивы, эмоции. М., 1971. 38 с.

7. Маркова А. К., Матис Т. А., Орлов А. Б. Формирование мотивации учения: книга для учителя. М., 1990. 191 с.

8. Минеева О. А., Ляшенко М. С. Исследование мотивации студентов неязыковых специальностей к изучению иностранного языка // Балтийский гуманитарный журнал. 2018. Т. 7. № 4 (25). С. 269-273.

9. Обуховский К. Психология влечений человека / пер. с польск. В. И. Могилева; под ред., послесл. Б. М. Сегала. М., 1972. 247 с.

10. Орехова И. А. Языковая среда есть. Языковой среды нет // Русский язык за рубежом. 2007. № 3. С. 35-38.

11. Рогова Г. В., Рабинович Ф. М., Сахарова Т. Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М., 1991. 287 с.

12. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. М., 1946. 564 с.

13. Селиванов В. И. Избранные психологические произведения: (Воля, её развитие и воспитание). Рязань, 1992. 574 с.

14. Смоловик О. В., Шутова Л. В. Экспериментальное исследование отношения студентов к изучению иностранного языка на разных этапах обучения // Современные научные исследования и инновации. 2017. № 2. С. 673-677.

15. Якобсон П. М. Психология чувств и мотивации / под ред. Е. М. Борисовой. М., 1998. 304 с.

16. Ekiz S., Kulmetov Z. The Factors Affecting Learners Motivation in English Language Education // Journal of Foreign LanguageEducation and Technology. 2016. Vol. 1 (1). P. 18-38.

17. Gardner R. C., Lambert W. E. Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Rowley, Massachusetts: Newbury House Publishers, 1972. 313 p.


Review

Views: 131


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)