НЕКОТОРЫЕ ИТОГИ РЕАЛИЗАЦИИ ФЕДЕРАЛЬНОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО СТАНДАРТА ВЫСШЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК» НА ФИЛОЛОГИЧЕСКОМ ФАКУЛЬТЕТЕ РУДН
https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-3-6-15
Abstract
The article deals with the experience of implementing the basic educational programme in foreign languages at a non-linguistic university at the bachelor degree level. The organization of the educational process at the Philological Faculty of Peoples’ Friendship University of Russia is described. Key statistical data are given, as well as the results of the educational process connected with the changes in the educational programs. The programs are meant for the non-linguistic specialities, such as: Journalism, Philology, Public Relations, Psychology, and Television. The author points out an ever increasing number of students preferring to study English, which is proved by the growing number of groups choosing it, and by the increase of their numerical strength. The data cited in the article were obtained by means of the observation method and the method of mathematical processing of statistics, which cover the period of 2011-2016. Conclusions on the way the changes in the educational programs influence the educational process were made on the basis of processing the excerpts. The latter covered the academic performance of the most successful students with B2 level of competence.
Keywords
модернизация образовательной системы,
Федеральные Государственные образовательные стандарты по дисциплине «Иностранный язык»,
ФГОС первого,
второго,
третьего поколения,
английский язык,
Общеевропейская шкала иноязычной коммуникативной компетенции,
академическая успеваемость,
процент посещаемости,
модернизация образовательной системы,
Федеральные Государственные образовательные стандарты по дисциплине «Иностранный язык»,
ФГОС первого,
второго,
третьего поколения,
английский язык,
Общеевропейская шкала иноязычной коммуникативной компетенции,
академическая успеваемость,
процент посещаемости
About the Author
Svetlana E. Bobrova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation
References
1. Боголепова С.В., Шадрова Е.В. Методология обучения иностранному языку в вузе: реализация ФГОС ВО // Преподаватель ХХ век. 2015. Т. 1. № 2. С. 189-204.
2. Буримская Д.В. Анализ содержания ФГОС и других документов об образовании в аспекте подготовки преподавателей иностранного языка к профессиональной деятельности с использованием ИК // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2016. Т. 5. № 4 (17). С. 84-86.
3. Крутских А.В. Факторы, влияющие на развитие автономии изучающего иностранный язык // Традиции и инновации в преподавании иностранных языков в неязыковых вузах. М., 2016. С. 528-534.
4. Кузнецова С.Е. К вопросу об использовании аутентичных текстов профессиональной направленности в процессе обучения иностранному языку в вузе // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2017. Т. 6. № 1 (18). С. 96-99.
5. Портал Федеральных государственных образовательных стандартов высшего образования [Электронный ресурс]. URL: www.fgosvo.ru (дата обращения: 02.06.2017).
6. Cambridge English [Электронный ресурс]. URL: www.cambridgeenglish.org/cefr (дата обращения: 02.06.2017).
7. th International Conference on ESP/EAP/EMI in the Context of Higher Education Internationalization [Электронный ресурс]. URL: http://eapconference.misis.ru/about-us/past-conference/2016-2 (дата обращения: 20.06.2017).
Views:
75