Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

LINGUOCULTURAL ASPECT AS A PART OF PROFESSIONALIZATIONAT LINGUSTIC FACULTIES OF HIGHER EDUCATION INTITUTIONS

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-4-199-207

Abstract

The article stresses the importance of linguocultural aspect for the future professional activities of students studying linguistics. The author attracts attention to the fact that the linguocultural aspect is one of the key aspects as it forms the basis of professional qualification. In this connection, its integration into teaching main subjects is specially noted. The possibilities of applying new information and communication technologies are proposed to optimize the educational process. The author gives examples from her personal experience and offers to create a special data base for keeping students work results with aim of using them in their future professional activity.

About the Author

Veronika P. Shabanova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Беляева И.Г. Обучение иностранному языку в рамках интеркультурного подхода // Диалог культур. Культура диалога: в поисках передовых социогуманитарных практик. Материалы Первой международной конференции / под общ. ред. Е.Г. Таревой, Л.Г. Викуловой. М., 2016. С. 39-40.

2. Меркиш Н.Е. Аутентичный текст в свете лингвострановедческого подхода к обучению иноязычной устной речи // Текстообразующие потенции языковых единиц: межвузовский сборник научных трудов. Тула. 1997. С. 41-46.

3. Меркиш Н.Е. Мультимедийная культурно-языковая среда как фактор успешного овладения иностранным языком и иноязычной культурой // Иностранные языки в школе. 2015. № 8. С. 9-16.

4. Мюллер Ю.Э. Контрастивное страноведение в системе высшего образования // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 3-2 (69). С. 218-220.

5. Северова Н.Ю. Виртуальная образовательная среда: проблема контента // Создание виртуального межкультурного образовательного пространства средствами технологий электронного обучения: сборник статей. М., 2017. С. 197-202.

6. Северова Н.Ю. Введение элементов профессионализации в практику преподавания иностранного языка на начальном этапе бакалавриата в целях обеспечения качества подготовки выпускников (на примере немецкого языка, неязыковой вуз) // Качественное образование: проблемы и перспективы. М., 2016. С. 289-298.

7. Федеральный государственный образовательный стандарт [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvob/450302_Lingvistika.pdf (дата обращения: 15. 07.2017)

8. Ionova A.M., Bazina N.V. Methodological Framework for Developing Cultural Studies Tasks Based on German Television Programs // The Turkish Online Journal of Design Art and Communication. 2016. Т. 6. Р. 3406-3411.

9. Mirianashvili M.G., Severova N.Yu. Linguolandeskunde Deutschlands: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М., 2007. 224 с.


Review

Views: 83


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)