Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

ESSENCE AND STRUCTURE OF THE SOCIAL PEDAGOGUE’S READINESS TO SUPPORT THE FAMILY OF A DISABLED CHILD IN THE INCLUSIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-4-191-198

Abstract

The article reveals the essence of the readiness of a social pedagogue to support a family raising a disabled child in the context of the inclusive educational environment of school. From the point of view of the structure, the readiness of a social pedagogue to support the family of a special child includes the value-motivational, cognitive-informational and effective-practical components, the formation of which begins at university, but the most effective development occurs in the professional activities of the specialist at the advanced training courses. The article shows the possibilities of forming and all the components of the readiness of a social teacher to support a family raising a disabled child in the system of additional professional education.

About the Author

Elena B. Khomutova
Federal Institute for Educational Development
Russian Federation


References

1. Ананьев Б.Г. Психология и проблемы человекознания: избранные психологические труды / под ред. А.А. Бодалева. М., Воронеж, 2005. 432 с.

2. Анненкова Н.В. Готовность педагога к сопровождению семьи в вопросах воспитания // Концепт. Научно-методический электронный журнал. 2016. Т. 32. URL: http://e-koncept.ru/2016/56654.htm (дата обращения: 20.07.2017).

3. Бодалев А.А., Рудкевич Л.А. О субъективных факторах творческой деятельности человека // Педагогика. 1995. № 3. С. 19-23.

4. Бондаревская Е.В. Ценностные основания личностно ориентированного воспитания // Педагогика. 2007. № 8. С. 3-10.

5. Возняк И.В. Формирование готовности педагогов к инклюзивному образованию детей в системе повышения квалификации: автореф. дис.. канд. пед. наук. Белгород, 2017. 24 с.

6. Колесникова И.А. Воспитание к духовности и нравственности в эпоху глобальных перемен // Педагогика. 2008. № 9. С. 25-33.

7. Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация. М., 2002. 396 с.

8. Рачковская Н.А. Обучение ребенка с ОВЗ в массовой школе: возможности и проблемы индивидуализации // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2016. № 4. С. 53-61.

9. Хомутова Е.Б., Рачковская Н.А. Реализация концепции опережающего образования в вузе и системе повышения квалификации [Электронный ресурс] // Прикладная психология: современное состояние, эффективность исследований, перспективы развития: сборник материалов Международной научно-практической конференции XII Левитовские чтения, Москва, 19-20 апреля 2017 г. / отв. ред. Н.Т. Колесник. М., 2017. 1 электрон. опт. диск (CD-ROM).


Review

Views: 61


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)