Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS IN TERMSOF SOCIO-CULTURAL DEVELOPMENTAL ENVIRONMENTOF AN EDUCATIONAL ORGANIZATION

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-4-182-190

Abstract

The article scrutinizes the possibility of using the socio-cultural developmental environment for teachers’ professional development. Core traits of a teacher’s personality, important for work, are singled out. They are directed at psychological-pedagogic support of schoolchildren in the conditions of the developmental environment of the educational organization. The issue of developing initiative, activity, creativity empathy, reflection and communicativeness, which form new professional competences, is rather acute for the professional development of a teacher. The model of educational organization developmental environment, which takes into account the barriers, difficulties, and contradictions of teachers’ professional development, is offered. The model of continuous improvement of processes, which got the name of Shuhkart-Deming’s cycle or PDCA cycle, is applied for the professional development of a teacher in the developmental environment of the educational organization. Its components are defined; their content is disclosed, as well as the importance for the professional development.

About the Author

Alexey V. Filatov
State Budget Educational Institution, Moscow Center of education no. 1602
Russian Federation


References

1. Авдулова Т.П. Насыщенность образовательной среды и ее психологическая безопасность // Справочник старшего воспитателя. 2014. № 8. С. 46-50.

2. Выготский Л.С. Педагогическая психология. М., 2008. 671 с.

3. Климов Е.А. Психолого-педагогические проблемы профессиональной консультации // Новое в жизни, науке, технике. Серия Педагогика и психология. 1983. № 2. С. 62-63.

4. Мануйлов Ю.С. Концептуальные основы средового подхода в воспитании // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2008. № 4. С. 21-27.

5. Репин В.В., Елиферов В.Г. Процессный подход к управлению. Моделирование бизнес-процессов. М., 2008. 408 с.

6. Савенков А.И. Психологические основы исследовательского подхода к обучению: учеб. пособие. М., 2006. 480 с.

7. Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Психология развития человека. Развитие субъектов реальности в онтогенезе: учеб. пособие. М., 2013. 242 с.

8. Тимофеева Т.С. Теоретическое обоснование использования понятия «стиль поведения» в типологии личности [Электронный ресурс] // Фундаментальные исследования. 2014. № 8: [сайт]. URL: https://fundamental-research.ru/pdf/2014/8-5/34745.pdf (дата обращения 25.05.2014).

9. Ушаков А.А. Интегративный подход в организации профессионально-развивающей образовательной среды педагога // Фундаментальные исследования. 2015. № 2-5. С. 1062-1066.

10. Хуторской А.В. Системно-деятельностный подход в обучении: науч.-метод. пособие. М., 2012. 320 с.

11. Цикл Деминга [Электронный ресурс] // Википедия. URL: http://ru.wikipedia.org/wiki/PDCA (дата обращения: 19.09.2017).


Review

Views: 63


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)