Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

LANGUAGE PORTFOLIO AS A TECHNOLOGY OF ORGANIZING INDEPENDENT WORK OF STUDENTS LEARNING THE DISCIPLINE “FOREIGN LANGUAGE”

https://doi.org/ 10.18384/2310-7219-2017-4-152-163

Abstract

The article discusses the ways of solving the urgent problem of improving the methodology of foreign language teaching at Russian higher educational institutions. The concepts of foreign language competencies and a secondary foreign language personality as part of a new vision of the goals and results of teaching a foreign language are introduced. Independent work of students is seen as the key to solving the problem of mastering large volumes of information and acquiring the foreign language competencies. The concept of an educational language portfolio is presented as a technology for organizing independent work of students learning a foreign language. An electronic version of the educational language portfolio is positioned as its up-to-date form. The basic structure of an educational foreign language portfolio is described; its main advantages and possibilities are given. An original structure of an electronic educational foreign language portfolio is suggested.

About the Author

Dmitry N. Luferov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам): науч.-метод. изд. М., 2010. 448 с.

2. Баранников A.B. Содержание общего образования: компетентностный подход: науч.-метод. изд. М., 2002. 51 с.

3. Голуб Г.Б., Чуракова О.В. Портфолио в системе педагогической диагностики // Педагогическая диагностика. 2005. № 3. С. 56-81.

4. Загвоздкин В.К. Метод портфолио - нечто большее, чем просто альтернативный способ оценки [Электронный ресурс]. URL: http://www.childpsy.ru/lib/articles/id/10448.php (дата обращения: 08.10.2017).

5. Концепция внешней политики Российской Федерации (утверждена Президентом Российской Федерации В.В. Путиным 30 ноября 2016 г.) [Электронный ресурс]. URL: http://www.mid.ru/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/2542248 (дата обращения: 08.10.2017).

6. Коряковцева Н.Ф. Современная методика организации самостоятельной работы изучающих иностранный язык: пособие для учителей. М., 2002. 173 с.

7. Коряковцева Н.Ф. Теория обучения иностранным языкам: продуктивные образовательные технологии: учеб. пособие для студ. лингв. факультетов высш. учеб. заведений. М., 2010. 192 с.

8. Левина Л.М. Организация самостоятельной работы студентов на основе веб-сайта в рамках курса «Иностранный язык» (направления подготовки «Управление персоналом»): методическое пособие [Электронный ресурс]. URL: http://www.unn.ru/books/met_files/Levina_LM_website.pdf (дата обращения: 08.10.2017).

9. Новикова Т.Г., Пинская М.А., Прутченков A.C. Построение различных моделей портфолио // Методист. 2005. № 3. С. 39-43.

10. Сарычева Л.В., Луферов Д.Н. Рабочая программа дисциплины «Иностранный язык». Направление подготовки 54.03.01 «Дизайн», направления подготовки Графический дизайн, Средовой дизайн, Дизайн костюма: метод. изд. М., 2016. 40 с.

11. Сырина Т.А. Технология портфолио как инновационное средство оценивания студентов неязыковых вузов в рамках дисциплины «Иностранный язык» [Электронный ресурс] // Интеллект XXI века: проблемы и перспективы развития науки и образования: сборник материалов научно-практических Интернет-конференций и профессиональных педагогических курсов. 2013. URL: http://conseducenter.ru/index.php/materialy1/104-ipp2/207-syrina (дата обращения: 08.10.2017).

12. Фонд оценочных средств. Учебная дисциплина «Иностранный язык (английский)». Направление подготовки 54.03.01 «Дизайн», направления подготовки Графический дизайн, Средовой дизайн, Дизайн костюма: метод. изд. М., 2016. 52 с.

13. Современные педагогические технологии в контексте ФГОС третьего поколения: метод. пособие для преп. вузов / И.М. Швец и др. [Электронный ресурс]. URL: https://docviewer.yandex.ru/view/234114993/?*=jPLRHYZadRf1squ%2Bi%2FaO0K7z9yx7InVybCI6Imh0dHA6Ly93d3cudW5uLnJ1L2Jvb2tzL21ldF9maWxlcy9jdXJyZW50X3RlYWNoaW5nLnBkZiIsInRpdGxlIjoiY3VycmVudF90ZWFjaGluZy5wZGYiLCJ1aWQiOiIyMzQxMTQ5OTMiLCJ5dSI6IjYxMDQ4NTE3MzE0NDQ3MjU0ODkiLCJub2lmcmFtZSI6dHJ1ZSwidHMiOjE1MDczOTkzMzQ2Mjh9&lang=ru (дата обращения: 08.10.2017).

14. European Language Portfolio. Goal Setting and learning how to learn [Электронный ресурс]. URL: https://rm.coe.int/16804932c3 (дата обращения: 08.10.2017).


Review

Views: 78


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)