Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

THE USE OF INFORMATION EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR TRAINING STUDENTS FOR PROFESSIONAL PEDAGOGICAL ACTIVITIES

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-1-135-146

Abstract

Taking into account the composition of “students’ readiness for professional pedagogical activity" comprising motivational, cognitive, technological, psychophysiological, social and reflexive components, the author points out the need of including cloud technologies into the “information educational environment” of an educational institution. These technologies, when used in the methodical subsystem together with the informational-communicative methods of training, will allow to carry out conventional-role reflection necessary for forming the above mentioned components within pedagogical facilitation.

About the Author

I. . Semenova
Ural State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Атанасян С.Л., Григорьев С.Г., Гриншкун В.В. Теоретические основы формирования информационной образовательной среды педагогического вуза // Информационная образовательная среда. Теория и практика. Бюллетень Центра информатики и информационных технологий в образовании ИСМО РАО. Вып. 2. М., 2007. С. 5-14.

2. Беспалько В.П. Образование и обучение с участием компьютеров (педагогика третьего тысячелетия). М.; Воронеж, 2002. 352 с.

3. Заславский А.А. Облачные технологии как современный ресурс организации образовательного процесса обучения информатике [Электронный ресурс]. URL: www.infos-trategy.ru/conf2012/book/4_ Zaslavskiy.doc. (дата обращения: 22.08.2015).

4. Кирилова Г.И., Власова В.К. Моделирование регионально-профессиональной инфраструктуры информационной среды профессионального образования // Образовательные технологии и общество (Educational Technology & Society). 2011. Т. 14. № 1. С. 407-417.

5. Компетенции и компетентностный подход в современном образовании / отв. ред. Л.Е. Курнешова. М., 2008. 96 с. (Оценка качества образования)

6. Кудинов В.А. Построение информационной образовательной среды вуза на основе технологий управления знаниями : автореф. дисс..докт. пед. наук. М., 2010. 48 с.

7. Лапенок М.В. Формирование умений дистанционного интерактивного взаимодействия // Педагогическое образование в России. 2012. № 1. С. 267-271.

8. Ломаева М.В. Возможности учебного ролевого взаимодействия в воспитании профессиональных качеств будущего учителя // Образование и наука. 2006. № 5. С. 75-84.

9. Привалов А.Н., Клепиков А.К. Облачные технологии как фактор развития информационно-образовательной среды вуза [Электронный ресурс]. URL: http://www.iiorao. ru/iio/pages/izdat/ison/publication/ison_2012 /num_11_2012/ Privalov_Klepikov.pdf. (дата обращения: 30.06.2015).

10. Роберт И.В. Психолого-педагогические условия создания и функционирования информационно-образовательного пространства // Педагогическая информатика. 2014. № 1. С. 60-78.

11. Рябков А.М. Фасилитация в профессиональном образовании // Педагогика. 2008. № 1. С. 78-82.

12. Семенова И.Н. Сущность конвенциально-ролевой рефлексии методов обучения в процессе подготовки студентов педагогических специальностей // Инновационные технологии в образовательном процессе высшей школы : материалы VII междунар. научн. конференции / Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т. , 2010. С. 64-71.

13. Семенова И.Н., Кузьмина Т.А. Конвенциально-ролевая рефлексия как механизм проявления автологичности методов обучения в процессе педагогического образования студентов // Педагогическое образование в России. 2012. № 2. С. 150-153.

14. Сиднева И.Е. Уровневая характеристика готовности студентов вуза к организационно-управленческой деятельности // Теория и практика образования в современном мире : материалы III междунар. науч. конф. СПб., 2013. С. 157-159.

15. Слепухин А.В., Стариченко Б.Е. Моделирование компонентов информационной образовательной среды на основе облачных сервисов // Педагогическое образование в России. 2014. № 8. С. 128-138.

16. Стариченко Б.Е. Методика использования информационно-коммуникационных технологий в учебном процессе. Ч. 1: Концептуальные основы компьютерной дидактики : учеб. пособие. Екатеринбург, 2013. 152 с.

17. Шемет О.В. Дидактические основы компетентностного подхода в высшем профессиональном образовании // Педагогика. 2009. № 10. С. 16-22.

18. Abu El-Ala N.S., Awad W.A., El-Bakry H.M. Cloud Computing for Solving E-Learning Problems [Электронный ресурс]. URL: http://thesai.org/Downloads/Volume3No12/ Paper_21-Cloud_Computing_for_Solving_E-Learning_Problems.pdf. (дата обращения 23.06.2015).

19. Baltusite R., Katane I. The structural model of the pedagogy students’ readiness for professional activities in the educational environment / Rural Environment. Education. Personality. 2014. pp. 29-41.

20. Chao Lee. Cloud Computing for Teaching and Learning: Strategies for Design and Implementation [Электронный ресурс]. URL: http://www.igi-global.com/book/cloud-computing-teaching -learning/60766. Cloud Computing in Education / Policy Brief: UNESCO, 2010. 11 p. (дата обращения: 19.08.2015).

21. Kocor M. Teachers’ professional competences in theory and practice / Practice and Theory in Systems of Education, Vol. 7. Numb. 2. 2012. pp. 175-187.

22. Maloney N., Smith D. Oracle Managed Cloud Services Enable Bellevue University to Cost Effectively Increase Educational Opportunities for its Students [Электронный ресурс]. URL: http://www.oracle.com/us/ corporate/press/2110232 (дата обращения 04.06.2014).

23. Moothoor J., Bhatt V. A Cloud Computing Solution in Universities [Электронный ресурс]. URL: http://www.ibm.com/developerworks/library/ws-vcl/ws-vcl-pdf.pdf. (дата обращения 30.06.2015).

24. Nabil S. Cloud computing for education: A new dawn? // International Journal of Information Management. 2010. № 30. pp. 109-116.

25. Saudabayeva G., Alnazarova G., Aitbayeva M. Educational Diagnosis in Modern Education: A Systems Approach to Cognitive-Converting Activity Teacher / World Applied Sciences Journal 29 (9), 2014. pp. 1183-1186.

26. Semenova I.N. Metodology of teaching mathematics methods designing in the modern educational paradigm : монография. Yelm, WA, USA: Science Book Publishing House, 2014. 156 p.

27. Slepukhin A.V., Sergeeva N.N. The diagnostics’ methods of students’ readiness for professional pedagogical activity within information educational environment // V.L. Uskov, R.J. Howlet, L.C. Jain. Smart Innovation, System and Technologies. KES International: Smart Education and Smart e-Learning. Springer. Vol. 41. 2015. С. 333-343.

28. Wagner D., Herbel-Eisenmann B. Re-mythologizing mathematics through attention to classroom positioning. Educational Studies in Mathematics, 72(1), 2009. pp. 1-15.


Review

Views: 77


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)