Preview

Moscow Pedagogical Journal

Advanced search

DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE LANGUAGE STRATEGIES USING MOBILE TECHNOLOGIES

https://doi.org/10.18384/2310-7219-2020-1-22-28

Abstract

Purpose. The purpose of this paper is to identify the possibilities of using traditional mobile applications along with for developing language strategies in teaching university students a foreign language. Methodology and Approach. The authors analyzed scientific works devoted to the subject and examined the experience of using traditional mobile applications and augmented reality technologies in language teaching. Results. The article describes different types of applications and study activities for forming and developing communicative language strategies. Theoretical and Practical Implications. Theoretical material on the issue of interpreting the “communicative language strategies” concept is generalized. Possibilities of using mobile applications, as well as augmented reality technology, in communicative language strategies development are given

About the Authors

A. P. Avramenko
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


O. Yu. Matveeva
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Авраменко А. П. Модель интеграции мобильных технологий в преподавание иностранных языков для развития устных видов речевой деятельности: английский язык: дис.. канд. пед. наук. М., 2013. 191 c.

2. Давер М. В. Формирование стратегической компетенции и развитие языковой личности билингва [Электронный ресурс] // Психолого-педагогические исследования. 2009. № 3. URL: http://psyedu.ru/journal/2009/3/Daver.phtml (дата обращения: 24.02.2019).

3. Коренева М. Р. Компенсаторная стратегия и компенсаторное умение как лингводидактические категории и проблема их разграничения // Вестник Бурятского государственного университета. 2012. № 15. С. 125-130.

4. Михайлина О. Н. Коммуникативные стратегии при формировании стратегической компетенции в иноязычной подготовке студентов // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2017. № 2 (19). C. 103-105.

5. Назаренко А. Л. Технология вики для создания виртуальной обучающей среды дистанционного культурологического курса «The World of Britain» // Язык и культура. 2017. № 40. С. 244-253.

6. Тимофеева Т. И. Формирование стратегической компетенции студентов в коммуникативной деятельности в процессе обучения иностранному языку: дис.. канд. пед. наук. Ульяновск, 2011. 205 c.

7. Титова С. В. Контроль и оценивание в языковом классе с помощью мобильных приложений // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2017. № 1. С. 24-35.

8. Annan N. K., Ofori-Dwumfuo G. O., Falch M. Mobile Learning Platform: a case study of introducing m-learning in Tertiary Education // GSTF Journal on Computing (JoC). 2014. No. 2 (1). P. 23-28.

9. Becerril R. Apprentissage mobile des langues en contexte institutionnel // Synergies Mexique. 2014. No. 4. P. 133-145.

10. Carmigniani J., Furht B. Augmented Reality: An Overview Handbook of Augmented Reality. New York. 2011. P. 3-46.

11. Chiang T. H. C., Yang S. J. H., Hwang G. J. An AR-based mobile learning system to improve students’ learning achievements and motivations in natural science inquiry activities // Journal of Educational Technology and Society. 2014. Vol. 17. No. 4. P. 352-365.

12. Ibáñez M. B., Di Serio Á., Villarán D., Delgado K. C. Experimenting with electromagnetism using AR: impact on flow student experience and educational effectiveness // Computers and Education. 2014. Vol. 71. P. 1-13.

13. Kaliisa R., Picard M. A Systematic Review on Mobile Learning in Higher Education: The African Perspective // Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET. 2017. Vol. 16. No. 1. P. 1-18.

14. Khan T., Johnston K., Ophoff J. The Impact of an Augmented Reality Application on Learning Motivation of Students [Электронный ресурс] // Advances in Human-Computer Interaction. 2019. Vol. 2019. URL: https://doi.org/10.1155/2019/7208494 (accessed: 18.03.2019).

15. Ospina Garcia S. Une analyse critique de la compétence de communication dans une perspective pédagogique de la compétence stratégique orale // MarcoELE. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera. 2018. Num. 26. P. 1-35.

16. Oxford R. L. Teaching and researching language learning strategies. Harlow, 2011. 342 p.


Review

Views: 122


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-4990 (Print)
ISSN 2949-4974 (Online)