THE CONDITIONS FOR FORMING AN EDUCATIONAL ART STUDIO ENVIRONMENT
https://doi.org/10.18384/2310-7219-2016-2-179-189
Abstract
The article raises the problem of forming an educational environment at pedagogical faculties. The author analyzes the experience of creative studios at Fine Arts and Folk Crafts Faculty of Moscow State Regional University. The article introduces the concept of a "supporting educational environment" that, according to the author, emphasizes the importance of the workshop educational environment in the system of vocational education. Workshop is considered as a supporting educational environment with optimum opportunities for developing professional competencies at an art-pedagogical university. The author analyzes the educational environment of an art studio and indicates a number of important conditions for its formation. In conclusion the importance of a workshop productivity as the main factor determining the quality of education is emphasized.
Keywords
художественная педагогика,
образовательная среда,
художественная мастерская,
профессиональные компетенции,
творчество,
мастерство,
art pedagogy,
educational environment,
art studio,
professional competence,
creative work,
skill
About the Author
Pavel D. Chistov
Moscow State Regional University
Russian Federation
References
1. Галкина М.В. Итоговая квалификационная работа студента отделения дизайна костюма как отражение требований и влияния профессионального сообщества // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2014. № 3. С. 61-65.
2. Дерябо С.Д. Диагностика эффективности образовательной среды. М., 1997. 222 с.
3. Ломов С.П. Дидактика художественного образования. М., 2010. 104 с.
4. Хроменков П.А. Готовность студентов педвуза к профессиональной деятельности в развивающей образовательной среде // Наука и школа. 2014. № 2. С. 17-20
5. Хроменков П.А. Развивающая образовательная среда педвуза в условиях межнаучной коммуникации. М., 2013. 196 с.
6. Чистов П.Д. Особенности методов преподавания тонального рисунка в условиях специфики факультета изобразительного искусства и народных ремесел педвуза: дисс.. канд. пед. наук. М., 2004. 190 с.
7. Ясвин В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М., 2001. 365 с.
Views:
93